recenze-dobri-sousede-banner

Recenze: A. J. Banner – Dobří sousedé

Autorka původem z Indie (dnes žije v Severní Americe) si psaním thrillerů plní svůj dávný sen. Už jako dítě rodičům tajně kradla z knihovny romány Agathy Christie a Daphne du Maier a musíme říct, že tato průprava se autorce rozhodně vyplatila!

Když se Sarah přistěhuje do Shadow Cove za svým manželem Johnnym, hodnotí městečko jako nadmíru malebné. Jako spisovatelka má spoustu času na velebení rozlehlého domu a život už nemůže být krásnější. I ze sebehezčího snu se však jednou musíme probudit a jednoho říjnového večera je učiněna přítrž i harmonickému životu Sarah.

Johnny je zrovna na lékařské konferenci a Sarah uprostřed noci budí kouř. Požár zachvátil dům jejich sousedů a přátel, Monique a Chada Kimballových, a díky Sarah přežije alespoň jejich čtyřletá dcerka. Tragédii neustál ani dům Sarah a Johnnyho, proto jsou nuceni svůj zármutek prožívat v pronajatém srubu na konci městečka. S novým bydlištěm přicházejí i noví sousedé a Sarah najednou začíná pochybovat nejen o svém manželovi, ale i o okolnostech požáru a staří i noví sousedé se najednou začínají projevovat i z jiné než přátelské stránky.

Banner-dobri-sousede

Dobří sousedé jsou skutečně dobráci od kosti. Hned na první stránce vás pozvou k sobě domů, vezmou kolem ramen, s přívětivým úsměvem usadí do křesla u okna s výhledem na všechny okolní domy a vy jen užasle sledujete ten cvrkot. A Dobří sousedé vás stále přátelsky drží kolem ramen. Stojí vám za zády, když spolu s hlavní hrdinkou nacházíte tajné deníky a s pocitem šmíráka obracíte jejich stránky a sedí na zadním sedadle auta, když se na vlastní pěst vydáváte zjistit, co předcházelo tragickému požáru a rozpohybovalo následující události. Dobří sousedé jsou celou dobu s vámi. Ale jejich přátelský stisk na vašem rameni už začíná trochu bolet.

V případě tohoto románu čtenář ani nemusí vědět, že autorka byla od mládí vášnivou čtenářkou Agathy Christie. Inspirace touto britskou velikánkou se krčí za každým řádkem, rozhodně však nepůsobí rušivě, Banner si stále zachovává originalitu a slavnou spisovatelku detektivek nevykrádá.

2016-10-02_1335_001Velkým tahounem Dobrých sousedů jsou… dobří sousedé. Všechny postavy románu, byť jsou popisovány jako prachobyčejní obyvatelé malebného městečka s hustými borovicovými lesy, jsou něčím zvláštním přitažlivé a za svými přátelskými úsměvy skrývají temná tajemství. Jejich jednání ukolébává falešným pocitem bezpečí a skutečnost, že kdykoli mohou vycenit zuby a zaútočit ze zálohy, pěkně mává s nervy nejen hlavní hrdinky Sarah.

Dalším plusem je autorčina obdivuhodná schopnost vykřesat maximum děsu a násilí v městečku, kde si každý vidí do talíře a kde teenageři ochotně hlídají mrňousky paní od vedle. V místě, kde se temnota nemá kam schovat, neboť je vše prozářeno podzimními slunečními paprsky, autorka navzdory všemu dokázala nemožné a nasoukala čisté zlo i do spárů mezi prkny na terase pod stolkem s domácí citronádou.

Určitě by se v románu našly i mínusy. Jenže… ti sousedé vás stále drží kolem ramen a vyčkávavě se na vás usmívají. Opravdu byste měli odvahu nějaké mínusy hledat?

A. J. BannerováA. J. Bannerová

A. J. Bannerová v mládí četla Agathu Christie, Daphne du Maurier a další mistry milostných a tajemných vyprávění. Ráda si z knihovny rodičů tajně vypůjčovala thrillery, které jí poskytly vynikající materiál k její prvotině, psychologickému příběhu plnému napětí Dobří sousedé. Bannerová se narodila v Indii, vyrůstala v severní Americe a vždycky snila o tom, že bude psát napínavé příběhy, ve kterých nic nebude tím, čím se na první pohled zdá. foto: ajbanner.com

Knihu můžete zakoupit v Nakladatelství Kniha Zlín, kterému tímto děkujeme za recenzní výtisk.