recenze-zena-v-kleci-finn

Recenze: A.J. Finn – Žena v okně

Román amerického autora láká čtenáře na pestrou škálu psychických chorob a už od počátku je jasné, že nic nebude tak, jak se na první pohled zdá. Kromě toho, že čtenář pronikne do tajů agorafobie a rozšíří si znalosti černobílých kultovních thrillerů, může se rovněž těšit a zamotaný případ vraždy s mnoha překvapivými podezřelými a jedinou svědkyní, jíž nikdo nevěří.

Dětská psycholožka Anna Foxová se po těžké autonehodě ocitá na opačné straně barikády. Najedou už nesedí za stolem, ale v terapeutickém křesle a traumatizující zkušenost už ji deset měsíců drží ve vlastním domě jako rukojmí. Diagnóza: agorafobie. Anna, opuštěná manželem Edem i dcerou, tráví celé dny popíjením prvotřídního merlotu, sledováním černobílých thrillerů a samozřejmě opojená různými léky. Jediné aktivní činnosti, které provozuje, jsou internetové poradenství a sledování sousedů. Šestnáctiletý Ethan, který se nedávno přistěhoval s rodiči do domu naproti, Annu navštíví i doma. Anna si citlivého hocha okamžitě oblíbí a poté, co se pokusí vyjít z domu přičemž zkolabuje, se seznamuje i s chlapcovou matkou Jane.

Když ženy společně zdolají několik lahví vína a navzájem se svěří při partičce šachu, začíná Anna považovat novou sousedku za kamarádku. O to víc jí otřese, když při rituálním šmírování z okna spatří, jak je Jane ve svém domě zavražděna. Manžel i syn ovšem popírají, že by k něčemu došlo, a vrcholem je zjištění, že žena, s níž Anna strávila hezký večer a kterou viděla umírat, vůbec nebyla Jane. Ta je živá a zdravá a stejně jako její rodina striktně popírá, že by u nich v domě byl spáchán zločin. Anna však tuší, že mladý Ethan je slabým místem a je odhodlaná dopátrat se pravdy, přestože ji policie i sousedé považují za blázna.

Žena v okně operuje s psychicky labilní hlavní hrdinkou, jejíhož handicapu se vrah rozhodl využít pro svůj zločin. Podezřelý je však úplně každý a Anna se tak nejprve musí vypořádat s vlastní závislostí na víně, jímž hojně zapíjí léky, a pročistit si hlavu, než se pustí do pátrání komplikovaného svou fobií z otevřených prostor.

2017-11-09_0808

2016-10-02_1335_001Román prakticky nepřichází s ničím převratným a neotřelým. Nedůvěryhodná svědkyně jako oběť je častým motivem detektivek rychlokvašek, nicméně tento archetyp má stále své přízemní kouzlo. Přihlížet, jak se Anna opakovaně snaží zvednout, aby následně klopýtla o lahev merlotu a poslala se zpět na úplné dno, potěší nejednoho čtenáře, obzvláště v okamžiku, kdy se hlavní hrdince v jejím snažení konečně poštěstí.

Podezřelých je tak akorát, aby se autorovi povedlo čtenáři zamotat hlavu a vybrat si svého vítězného koně. Finn pracuje s usvědčujícími důkazy opatrně, aby z řady možných pachatelů ten skutečný příliš nevyčníval a obratně se tak vyhýbá předčasnému odhalení. Každý podezřelý navíc disponuje nepěknou minulostí, která mu dává do ruky zbraň a motiv, proto Annino pátrání rozhodně nebude mít hladký průběh.

Je nutné taky smeknout před výbornou volbou slov autora i překladatele, díky čemuž je čtenář udržován v konstantní blažené nevědomosti, aby mu vzápětí autor vyrazil dech pravým stavem věcí. V tomto případě bylo zřejmě obzvláště obtížné se s dějem poprat, proto si autor i překladatel zaslouží obrovský aplaus.

2016-10-02_1335Tempo románu zpočátku trochu pokulhává, což nezachraňuje ani seznámení s Anninou minulostí a příčinou její nemoci. Dlouhou dobu se zdá, že se román obejde bez kriminální zápletky. Tyto obavy se nakonec pochopitelně nenaplní, nicméně vzhledem k povaze románu by se slušelo přijít se zlatým hřebem dříve než po třetině příběhu.

Závěr taky nepůsobí právě důvěryhodně s přihlédnutím na skutečnost, že se hlavní hrdinka potýkala s odmítáním a despektem policie už při pouhých letmých obviněních. Konečné vygradování děje tak působí dojmem, že autor ve finále objevil limity svých sil a nedokázal závěr smysluplněji rozpracovat.

Žena v okně tak má sice své rezervy, i přesto se ovšem jedná o podmanivé a podařené dílo, které neurazí ani náročnější čtenáře a naopak překoná bujné sny fanoušků románů Pauly Hawkins. Autor má ve své tvorbě určitě co zlepšovat, ale věříme, že v dalším románu už zmíněné mouchy vychytá.

Za knihu děkujeme Nakladateství MOTTO.