recenze-kyvdlo-adam-hamdy

Recenze: Adam Hamdy – Kyvadlo

Britský spisovatel, scenárista a filmař za studií rozhodně nezahálel. Vystudoval práva na Oxfordu a filozofii na Londýnské univerzitě. Trvalo spoustu let, než se Hamdy vzdal kariéry v korporátu a vrhnul se na psaní a scenáristiku a román Kyvadlo prokáže, jestli byl tento krok tím správným.

John Wallace se ocitá v prekérní situaci. Poslední, nač si vzpomíná, byla práce na projektu v jeho staromládeneckém bytě. Teď jej však zesláblá kolena sotva nesou a do krku se mu zařezává oprátka. John propadá panice a v půli cesty loučení se se životem si uvědomuje, že se stal obětí neznámého muže v černé masce a jakémsi brnění stejné barvy. Kdo je ten muž a proč usiluje Johnovi o život takto zvráceným způsobem?

Jakmile se však John téměř odevzdá smrti, trám, na němž je zavěšen, praskne a Johnovi se nabízí jedinečná šance úniku. Poté, co je v kritickém stavu přijat do nemocnice, se kolem jeho hrdla začíná stahovat další smyčka, tentokrát pomyslná. Johnově příběhu s neznámým vrahem nikdo nevěří a zoufalého muže hospitalizují na psychiatrii s cejchem sebevraha. John je však odhodlaný potvrdit a dokázat svou verzi a především odhalit svého vraha a jeho pohnutky.

kyvadlo-adam-hamdy

Vzhledem k dosavadním teoriím o trilogii se Kyvadlo nejeví být úplně úspěšným startem. V momentě, kdy se ozve výstřel, Hamdy se překotně řítí dráhou, dokud mu hodně brzy nedojde dech a síly, které pak jen těžko sbírá zpět. Zběsilé tempo sráží Kyvadlo k zemi jednou ranou a ostatní aspekty románu mají co dělat, aby tento nedostatek vyvážily.

2016-10-02_1408 Kromě zmíněného “rychle a zběsile” Kyvadlu na kvalitě nepřidává ani hlavní hrdina. John Wallace byl vystavěn na základech, které mu mají u čtenáře zajistit sympatie a všechny volební hlasy, avšak v příliš urputné snaze udělat z hrdiny osobu zcela lidskou, s klady i zápory, Hamdy vytvořil nedůvěryhodného mešuge, za něhož by se nestyděl ani doktor Frankenstein. John Wallace, solidní člověk každým coulem, ovšem pod civilní slupkou nevyzrálý jedinec, neschopný si ve své blízkosti udržet ani kočku, při svém úniku před vrahem jedná natolik zkratkovitě a nesmyslně, až u čtenáře ztrácí veškeré body.

Johnův vztah s Connie je rovněž velkým otazníkem. Je nám jasné, že spousta psychothrillerů těží i z milostného napětí mezi mužem a ženou, jenže v tomto případě se jaksi marně čeká právě na ono napětí. Situace, kdy si bývalí milenci krátce po velmi rozpačitém setkání radostně vklouznou do postele, je v románu naprosto zbytečná a příběhu nepřínosná.

2016-10-02_1335_001Abychom jen nehanili, autor přišel s lákavým tématem na trilogii, která má potenciál. Záleží teď jen na Hamdym, jak se svého úkolu chopí a zda z druhého dílu vykřesá více jisker, než z Kyvadla. Mnozí si jistě povšimnou inspirace Poeovou Jámou a kyvadlem, nicméně Hamdy v tomto ohledu našlapoval velmi opatrně, aby zůstalo opravdu jen u inspirace.

Kyvadlo skutečně dělá čest svému názvu. V jednu chvíli zděšeně ucukáváme před nabroušeným ostřím, v dalším okamžiku však kolem nás sviští jen slabý závan fádnosti.