recenze_la_loba-2

Recenze: Alan Russell – La Loba

Americký novelista se na spisovatelskou dráhu dal během dlouhé léčby po úrazu zad, které jednou provždy utnulo jeho kariéru basketbalisty. Po ukončení studia pracoval dlouhá léta v oblasti turismu a své poznatky z tohoto období promítá do svých děl. Jeho konto čítá již dvanáct oceňovaných románů a Russell je považován za špičku žánru mystery novels. Román La Loba Russell připravoval přes dvacet let.

Greg Martin a jeho krásná mladá žena Elese tráví na Aljašce líbánky. Výlet nehostinnou krajinou a cukrování dvou hrdliček však náhle přeruší Elesino zmizení. Greg okamžitě alarmuje policii, avšak jak už to bývá, sám spadá do okruhu nejbližších podezřelých. Jeho situace je o to horší, že policie jiné podezřelé nemá a Elese navíc disponovala vysokou životní pojistkou, která po její smrti připadne právě Gregovi. Vyšetřování však nepřináší žádné důkazy o zločinu a Greg je tak sice zproštěn podezření, nicméně odsouzen k životu v nejistotě.

la_loba_insta

O tři roky později se Nina, snoubenka amerického politika, vydává na Aljašku na přátelskou návštěvu. Záhy po ubytování je však Nina unesena mužem, jehož považovala za bláznivého bezdomovce. Teď se však zdá, že je muž mnohem mazanější, než dává najevo, a utvrzuje Ninu v domněnce, že byla unesena za účelem výkupného. Po dlouhé cestě odlehlými pláněmi Aljašky však mladá žena začíná o jeho úmyslech pochybovat. Kdo je tajemný pobuda a co má ve skutečnosti v plánu? Dokáže Nina, zhýčkaná newyorčanka, uprchnout a přežít na vlastní pěst v zamrzlé pustině? A jak souvisí Ninin únos se zmizením Elese Martinové?

14348722_1187906947919370_524164526_n

La Loba je především úžasným obrazem Aljašky tak, jak ji málokdo zná. Našinec nemá moc možností vycestovat do onoho nepřátelsky vyhlížejícího flíčku na mapě, proto čtenář jistě ocení Russellovy poznatky o této nehostinné krajině, tolik odlišné od ostatních států USA. Jedinou chybičkou je právě autorovo zapálení pro zeměpisné detaily, na jehož úkor jsou upozaděny charaktery hlavních postav a žánr thiller tak v tomto případě ztrácí svůj lesk.

Právě nedotaženost postav je malou překážkou v jinak skvělém zážitku z četby. Vzhledem k tomu, že zde nebyl ponechán dostatek prostoru pro nastínění rozdílu “před a po”, čtenář zůstává ochuzen o moment překvapení a automaticky je nucen podezřívat absolutně všechny. Rovněž závěr vznáší samé otázky, na druhou stranu tak dává čtenářovi možnost přebrat si konec podle svého.

14356098_1187906944586037_2049320551_n

La Loba rozhodně nepůsobí dojmem dvacet let připravované bomby. Je však zřejmé, že přesně tolik času je zapotřebí k sesbírání veškerých poznatků o krásné divočině, přestože ostatní aspekty kvalitního krimirománu pak jdou stranou. I když by v La Lobě mohlo někomu chybět napětí a promyšlenější zločin, popis krajiny a poučení, jak přežít a vyváznout, činí z románu skvělou oddechovku na sobotní odpoledne.

2015-12-29_2204

alan-russell
Zdroj foto: alanrussell.net

Alan Russell (1956)

Napsal dvanáct oceňovaných románů s tajemstvím, thrillerů a detektivek a řadí se k současné špičce autorů tzv. mystery novels. Velkého ohlasu se dostalo jeho trilogii The Burning Man (2012), Guardians of the Night (2015) a Lost Dog (2016), které vévodí detektiv Michael Gideon a policejní pes Sirius. Alan Russell začal psát během rekonvalescence po poranění zad, které přerušilo jeho slibnou kariéru basketbalového hráče. Po studiích na univerzitě v San Diegu pracoval přes dvacet let v turistickém průmyslu a dokonalou znalost prostředí – hotelů, restaurací a vyhlídkových jízd – často úročí ve svých příbězích. Formou poznámek a detailního studia prostředí se na knihu La Loba připravoval přes dvacet let.

Za recenzní e-knihu děkujeme Nakladatelství Kniha Zlín.