recenze-allen-eskens-pohrbeny-zivot

Recenze: Allen Eskens – Pohřbený život

Jednadvacetiletý Joe Talbert rozhodně nevyrůstal jako v bavlnce. Matka nezodpovědná alkoholička, věčně v dluzích, otec neznámý – stejně jako otec Joeova mladšího autistického bratra Jeremyho. Není divu, že se mladý muž ze všech sil snaží pomocí stipendia a práce v baru udržet na vysněné univerzitě daleko od domova.

Námětem Joeovy ročníkové práce je životopis neznámého člověka. Ze zajímavého tématu se Joe snaží vyrýžovat co nejvíce a jeho první stanicí se stává Domov s pečovatelskou službou. Stejně jako mnoho dalších budoucích žurnalistů v sobě Joe živí naději, že se mu podaří zkompletovat strhující drama života nějakého válečného veterána. Nápomocný personál však studentovi domluví schůzku s Carlem, staříkem, který přišel do Domova zemřít. Carl se tak díky rakovině dostal z vězení, do nějž se v roce 1980 dostal za znásilnění a vraždu čtrnáctileté dívky. Joe se zpočátku zdráhá, interview s vrahem pro něj nepřestavuje zrovna lákadlo, na Carlově kauze je však něco, co Joeovi nedá spát.

pohrbeny-zivot-recenze-knihy

Eskens zasazuje děj románu do nevlídného pozdního minnessotského podzimu a prostředí Severní Ameriky s hustými lesy a nekončícími silnicemi je přesně tím, co do příběhu pumpuje pohonnou sílu. Vzpomeneme si na nejeden případ, kdy se po letech nespravedlivě odsouzený rozhodne svěřit mladému novináři či policistovi hrůznou pravdu, Eskens však v motivu posouvá všechny mantinely a vytváří jedinečný a neopakovatelný vztah mezi odsouzeným a mladým studentem žurnalistiky.

2016-10-02_1335_001Postava Joe Talberta může mít předlohu v mnoha románových hrdinech dávno před ním, prostý a upřímný Joe však oplývá nevídaným charisma a svou neohrabaností si získá všechny čtenáře. Eskens ostatně dává adekvátní prostor všem charakterům a nemate čtenáře složitým rozpracováním postav, které pro děj nejsou podstatné, naopak hlavní hrdinové nám na sebe prozradí i ta nejzasunutější traumata.

2016-10-02_1335_001Motiv Pohřbeného života je lákavou vábničkou pro čtenáře, pro autora však může znamenat příliš velké sousto. Eskens se nicméně s nástrahami ústředního motivu popral se zručnosti vyhazovače v baru a těží z něj maximum. S odhalením pohnutek Carla Invarsona nijak nespěchá a stejně jako Joe dopřává starému muži dostatek času na zpracování a vyjádření desítky let starých myšlenek. S přihlédnutím k rychle se krátícímu Carlovu životu zde Eskens předvádí doslova kaskadérský kousek a jen čtenář si díky dostatečnému odstupu uvědomuje fakt, že se možná nemocný odsouzenec celé pravdy nedočká. I přes tento odstup vás však autor dokáže polapit do příběhu stejně mocně, jako se Joe vrhá do Carlova očištění.

2016-10-02_1335_001Eskens si vyčkávavě pohrává i s množstvím možných podezřelých. Drahnou dobu utvrzuje Joea i čtenáře v přesvědčení, že Carl Invarson se jen pokouší klamně si před smrtí vykoupit svobodu, neboť možných pachatelů je méně než prstů na jedné ruce. Staříkovi tak nic nespadne samo do klína a dá dost práce přesvědčit nejen mladého studenta, ale i všechny napjaté čtenáře o své nevině. Pouhé vyznání a slovo chlapa ovšem nestačí, důkazy proti Carlovi jsou neúprosné a je třeba nasadit všechen um a síly a najít mezi nimi hada.

Vztah mezi Joem a jeho sousedkou Lilou je od počátku průhledný jako čerstvě umytá okna. Ačkoli by zrovna tato autorova taktika v jiném žánru byla příčinou vyhoření, v Pohřbeném životě se jedná o mistrovský tah. Eskens nám předhodí mladou dvojici s předurčeným vývojem, tudíž si nad celou milostnou záležitostí může umýt ruce, udělat fajfku a věnovat se s plným nasazením tomu, co je pro příběh skutečně důležité.

Nechybí ani onen skvostný okamžik hrdinova prozření, že je vlastně všechno úplně jinak a že teprve teď jde opravdu do tuhého. Závěrečné sešlápnutí plynu až k podlaze jen dokazuje, že autor se po literární dráze nepohybuje v žádné rachotině a že mu nikdy nedojde dech.

2016-10-02_1408Vždy je ovšem co vytknout a i Pohřbený život má jistě pár slabin. Největším záporem románu je jeho rozsah. Na tak silný příběh plný emocí a nikdy nezhojených jizev je i takto rozsáhlý román prostě příliš krátký!

allen-eskensAllen Eskens

Allen má titul žurnalistiky z Minnesotské university a právnický titul z Hamline University. Po právnické škole studoval tvůrčí psaní v programu MFA na Minnesotské státní univerzitě v Mankato. Allen vyrůstal na kopcích v Missouri. Nyní žije se svou ženou ve státě Minnesota, kde pracuje 25 let v advokaci pro trestní obhajobu. Je držitelem ocenění Barry Award, Rosebud Award a Silver Falchion Award a je finalistou ceny Edgar®, Thriller Award, Anthony Award a Minnesota Book Award. Jeho debutový román The Life We Bury byl vydán v 16 jazycích.

Zdroj foto: alleneskens.com