recenze-sestry-bernard-minier

Recenze: Bernard Minier – Sestry

Po předešlých románech Kruh, Mráz, Tma a Noc můžeme směle tvrdit, že francouzský autor zanechal v našich knihovničkách nesmazatelnou stopu. Série s Martinem Servazem je tady s námi tak dlouho, že jsme Martina pojali za člena rodiny a spolu s ním ztrácíme dech v nebezpečných situacích a odhodlaně šlapeme na paty zločinu při útěku před vlastní minulostí.

Známe Martina Servaze jako muže středního věku, působícího dojmem, že se jako šéf kriminálky už narodil. Sestry pak představují okénko do minulosti, kdy se s Martinem seznámíme na začátku jeho kariéry.

Rok 1988 je pro sestry Alici a Ambre přelomovým. Jako většina teenagerů dívky podlehly zvráceným románům Erika Langa a spisovatel maďarského původu se v jejich očích stává bezmála celebritou. Alice se tak pod velením odvážnější starší Ambre ocitá se sestrou v lese, kde se mají se svým idolem prvně potkat. Rok 1993. Na břehu řeky jsou nalezena těla dvou mladých dívek oděných v bílých šatech jako k prvnímu přijímání. Po ohledání policie zjišťuje, že se jedná o dvacetileté sestry Alici a Ambre a že scéna, do jaké byla těla naaranžována, pochází z románu Erika Langa. Pro Martina Servaze, který teprve nedávno opustil školní škamna jako student literatury, znamená nález Alice a Ambre první skutečný případ. Podezřelých není mnoho, policie jde tedy najisto. Případ se však záhy komplikuje a jeho nedbalé uzavření Martina frustruje. V roce 2018 se ovšem historie začíná opakovat a Martin si více než kdy předtím uvědomuje, že skutečný vrah jim tehdy před lety unikl.

sestry_recenze_bernard_minier
2016-10-02_1335_001Mladičký Martin Servaz je tím, co čtenáři v sérii doposud chybělo. Sledovat kriminalistovy první krůčky vzhůru v policejní hierarchii a nahlížet do Martinova soužití s manželkou a dvouletou dcerkou má stejné uklidňující a nostalgické účinky jako prohlížení starých fotografií z vlastní minulosti. Přestože je celá série pevně svázaná s postavou Julianna Hirtmanna, v Sestrách nastává odklon a strašák Martinova úhlavního nepřítele je odsunut do pozadí. Dozvídáme se více o skutečnostech, které formovaly osobnost dospělého Martina Servaze a o stínech, s nimiž se kriminalista dodnes úplně nevyrovnal.

Přitažlivé je rovněž zasazení příběhu do let 1988, 1989, 1993 a do roku 2018. Vzájemná provázanost jednotlivých časových linií je bezchybná a každá událost má v průběhu let své opodstatnění. Případ zavražděných sester policie vyšetřuje bez všech vymožeností moderní doby a je fascinující pozorovat poctivou dřinu kriminalistů „po staru“. Zejména kvůli absenci některých forenzních metod také případ dospěl k neuspokojivému konci, jehož následky Martin se svým týmem objevují až nyní.

Alice a Ambre, přestože jsou zavražděny hned v začátku, provázejí Martina při honbě za vrahem i dvacet pět let po své smrti a jejich přítomnost čiší z každé stránky. Nadále však obě dívky zůstávají nerozlousknutou záhadou a jejich osud dodává románu nádech tajemna.

2016-10-02_1335V postavě Erika Langa můžeme pozorovat spoustu shodných znaků s Julianem Hirtmannem, v sérii se tak zrodil jeho následovatel. Ačkoli mezi Martinem a Langem neexistuje žádné pouto ani jiskření, spisovatelova postava je založena na podobných principech jako vraždící prokurátor. Maďarský spisovatel tak sklouzává do škatulky s nálepkou klišé, což je pro čtenáře drobným zklamáním a zcela určitě bylo možné se tomuto vyhnout.
Sestry ovšem nijak nesnižují standard, který Minier nastolil svými romány dříve. Kdo doteď Martinovi nefandil, po setkání s jeho mladším já rozhodně začne.

Za recenzní výtisk děkujeme Nakladatelství XYZ