recenze-zkurvenej-pribeh-minier

Recenze: Bernard Minier – Zkurvenej příběh

Na začátku obyčejný celník, po obrovském úspěchu jeho prvního románu Mráz nejúspěšnější francouzský autor posledních let. Bernard Minier strávil podstatnou část dětství v Pyrenejích a studijní léta na univerzitě v Toulouse. Zajímavostí je autorův styl práce, kdy jeho debut Mráz byl sepsán takříkajíc na koleni bez jakéhokoli systému. Za knihu Zkurvenej příběh získal ocenění Cognac za nejlepší francouzský román roku 2016 .

Ostrůvek Glass Island v souostroví San Juan se svými propršenými měsíci a krátkým létem poskytuje šestnáctiletému Henrymu ideální prostor na prožívání chlapectví. S jeho velkou láskou Naomi a nejlepším přítelem Charliem jej pojí neobyčejně silné pouto a navzdory tomu, že si na ostrově každý vidí do talíře, sem Henry dokonale zapadá i se svými lesbickými maminkami Liv a France.

Přeháňky se však záhy vyskytnou i v Henryho vztahu s Naomi. Poté, co se na trajektu vážně pohádají, se po Naomi slehne zem a Henry s přáteli dívku marně hledají. Když je Naomi druhý den nalezena zavražděná, prst obžaloby míří přímo na Henryho. Mladík se však nehodlá vzdát a nečinně přihlížet omezené policejní práci a spolu se svou partou je rozhodnut vypátrat Naomina vraha na vlastní pěst. Stopy, které vedou k dívčinu vrahovi, však odhalují i stinné stránky všech obyvatel městečka a smyčka kolem Henryho hrdla se pomalu stahuje.

bernard-minierBernard Minier, Photo Laura Muñoz Hermida, Madrid, 2015

2016-10-02_1335_001Zkurvenej příběh může být svým rozsahem (624 stran) buďto požehnáním, nebo prokletím. Minier se ovšem hned v úvodu předvede v nejlepším světle a je jisté, že těžkotonážní formát knihy v sobě ukrývá fascinující příběh. Čtenáři je předhozen sympatický pubescentní hrdina, intelektuálně o pár kroků napřed ve srovnání se svými vrstevníky, netradičně vychováván párečkem lesbiček. Henry své adoptivní matky tituluje “maminky” a svou oddaností, která tryská z každého řádku, si čtenáře snadno získá. Minier tedy za hlavního hrdinu sklízí plusové body.

Motiv nevinného mladíka obviněného z vraždy své přítelkyně je rovněž šikovně nahozenou udičkou. Minier se v tomto ohledu vytáhl obzvlášť vzhledem k místu, do něhož je děj románu zasazen. Vědomí, že vrahem je někdo z několika tisícového městečka, možná soused, nedovolí čtenáři povolit v soustředění a nutí jej neustále dumat nad potenciálními podezřelými.

Autor jde na věc velmi chytře s takticky zvolenou ich formou. V tomto případě je Minier stejným predátorem jako kosatky číhající u pobřeží souostroví San Juan a na nic netušícího čtenáře zaútočí ze zálohy v nejméně očekávaném okamžiku. V tu chvíli je jasné, nač vlastně těch 624 stran.

Zkurvenej příběh kličkuje mezi kapkami glassislandského lijáku a svým sevřením drtí jako čelist kosatek. Autorův čtrvtý román je rozhodně velmi povedeným dílem a s ohledem na úspěch předchozích románu určitě ne posledním.