recenze_box21

Recenze: Börge Hellström, Anders Roslund – Box 21

Švédská spisovatelská dvojka Roslund & Hellström společně publikuje od roku 2004 a jejich konto čítá pět kriminálních románů. Box 21 se stal jednou z nejprodávanějších titulů za rok 2006.

Anotace

Do stockholmské nemocnice přivezou ztýranou ženu a lékaři zděšeně zjišťují, že byla brutálně zbičována. Jmenuje se Lydia, je z Litvy a stala se obětí obchodu s bílým masem – několik let žila uvězněna v luxusním bytě, dokud si neodpracuje „dluhy“. V téže nemocnici kriminalisté Ewert Grens a Sven Sundkvist pátrají po důkazech k usvědčení nájemného vraha, muže, jehož má Grens už pětadvacet let důvod upřímně nenávidět. Příběhy dvou lidí posedlých touhou po pomstě a trestu se protnou v nečekaném dramatu: s dvojicí těl provrtaných kulkami a nemocniční márnicí plnou rukojmí. Kdo je však viník a kdo oběť?

2016-01-23_1311

Ve stockholmské nemocnici probíhá směna jako každá jiná. V příštím okamžiku je však k ošetření přivezena mladá cizinka, která byla podle rozsahu a povahy zranění evidentně mučena a bičována. Žena je v bezvědomí, lékaři zaznamenávají tržné rány, řadu pohmožděnin a otoků. Jedná se o Lydiu, prostitutku litevského původu.

Lydia a její kamarádka Alena se staly obětí stejného osudu, jako již mnoho východoevropanek před nimi – ocitly se v držení svého pasáka Dmitrije, který jim zadržuje pasy. Údajně je má v plánu vrátit, až dívky splatí svůj dluh, výkupné za to, že přijely z chudé Litvy do Švédska. Lydia však záhy zjišťuje, že Dmitrij dívkám lže a vrátit doklady se jim nechystá. Dívka se rozhodne utéct a naskakuje tak na kolotoč hrůzných událostí.

box21

Přestože se Lydii tak tak podaří se ze svých zranění vylízat, nevzdává se a je odhodlaná se pomstít všem, kteří jí i ostatním prostitutkám způsobili trápení, a zařídit, aby viníci za své konání byli potrestáni. Jeden ze zákazníků v minulosti pro Lydii i Alenu pronajal na vlakovém nádraží box číslo 21, který měl sloužit jako tajná schránka pro cennosti a doklady dívek. Lydia je ochotná udělat cokoli, aby se prostřednictvím Aleny dostala k obsahu boxu – trhavině, revolveru a především videokazety s usvědčující nahrávkou.

Kauza týrané prostitutky padá na stůl detektivu Ewertu Grensovi. Grens se případu ujímá i z osobních důvodů, kdysi dávno někdo způsobil “nehodu”, která ublížila jeho milované ženě Anni. Detektiv Grens se tak do případu vrhá po hlavě a přestože Lydia jeho snahu o dopadení násilníků komplikuje vlastním pátráním, nepřipouští si možnost, že by pachatelé unikli trestu.

2016-01-23_1311

Box 21 hraje s úplně jinými kartami, než většina ostatních severských detektivek. Nepouštíme se po stopách tajemného neznámého psychopata ani nerozkrýváme nebezpečná rodinná tajemství. Box 21 je depresivním čtením, které za svou temnou atmosféru vděčí právě tomu, že to všechno je pravda, všechno se děje a rovnou před našima očima. Obchod s bílým masem, týrání, zadržování dokladů a násilnosti pasáků i zákazníků jsou bohužel denním chlebem mnoha mladých dívek a žen, které přijíždějí z chudých a politicky nevyrovnaných zemí hledat štěstí a lepší budoucnost. Přesto se na tyto osudy často zapomíná a v médiích je na tyto stinné stránky naší současnosti zřídka poukazováno. Od pánů Hellströma a Roslunda je Box 21 majstrštyk, který spojuje žánr krimi s literaturou faktu.

2015-12-29_2204_001

roslund_hellstromAnders Roslund a Börge Hellström

Švédská spisovatelská dvojice Anders Roslund a Börge Hellström publikuje od roku 2004, na kontě má pět kriminálních románů, oceněných jak doma, tak v zahraničí – jejich prvotina Odjuret získala prestižní skandinávský Skleněný klíč, Box 21 se ve Švédsku stal jednou z nejprodávanějších knih roku 2006, anglický překlad zatím posledního titulu Tři vteřiny (2009, připravujeme k vydání) byl nominován na Barry Award a britská asociace detektivních spisovatelů mu v roce 2011 udělila Dagger Award za nejlepší mezinárodní román roku. Anders Roslund (* 1961) založil a vedl kulturní zpravodajský pořad ve švédské státní televizi SVT, léta pracoval jako reportér zpráv a editor relací Rapport a Aktuellt v SVT, specializoval se na kriminální a sociální témata. Börge Hellström (* 1957) založil a vede organizaci KRIS, která se soustřeďuje na prevenci kriminality a pomáhá s resocializací mladistvých delikventů a narkomanů. S pobytem za mřížemi má vlastní zkušenost.