recenze-utek-c-l-taylor

Recenze: C. L. Taylor – Útěk

Romány C. L. Taylor patří k tomu nejlepšímu, čím nakladatelství Domino zásobuje čtenáře, a thriller Útěk není výjimkou.

Jo Blackmoreová je na první pohled chudinka. Mladá žena trpící slabší formou agorafobie je prototypem adepta na brzké zhroucení, proto není divu, když si ji za cíl svého útoku vybere neznámá žena. Paula se zpočátku chová přátelsky, jakmile je ovšem Jo jasné, že žena po ní něco chce, přejde Paula do útoku a vyhrožování. Zná Joino jméno, ví, kde bydlí i kam chodí její dvouletá dcerka do školky. Klíčem k záhadě je Join manžel Max, ten však tvrdí, že Paulu nezná, a není ani příliš přesvědčen o Joině zážitku.

Neznámá žena se nevzdává. To, co začínalo jako pouhá verbální výhrůžka, se brzy proměňuje ve smršť událostí, které připravují Jo o zdravý rozum a hrozí, že jí odeberou dceru. Jo nemůže nikde najít zastání; zdá se, že i vlastní manžel stojí proti ní. Jo si brzy uvědomí, že jediné řešení představuje útěk, a tak s pomocí své jediné přítelkyně prchá i s maličkou dcerkou z Anglie.

Útěk zabrnká na nervy všem čtenářům. Honba za pravdou vyústí v boj o holé přežití a dlouho není jasné, kdo je vlastně vítězem.

utek-cl-taylor

2016-10-02_1335_001Sázka na nejistotu se autorce opět vyplácí. Čtenář je od začátku seznámen s diagnózou hlavní hrdinky a většina nekalých událostí kolem její osoby se dá velmi uvěřitelně a logicky vysvětlit. Sama Jo místy váhá o své příčetnosti, čímž čtenáře dokonale mate. Kromě neznámých pachatelů se Joino okolí tváří vstřícně a chápavě a pro Jo i nás všechny je nesmírně obtížné vyznat se v záplavě blahosklonných tváří a ukázat prstem na zločince.

Velkým plusem je samotná ústřední hrdinka. Ačkoli Jo trpí psychickou nemocí a z minulosti s sebou nese spoustu ran, pere se s nenadálou situací s urputností buldoka. Je odhodlaná nevzdat se a čelit záludnému zlu, zachovat si tvář a nedat úřadům svou jedinou vymodlenou dceru. Přestože se stala terčem právě díky své zakřiknuté povaze a zmatenosti, sbírá teď v sobě poslední zbytky sil a vytírá útočníkům zrak.

Změna prostředí je rovněž vítanou změnou. Jakkoli je Bristol jako domov příběhu úžasný, výlet do irské vesnice probudí dobrodruha v nejednom čtenáři. Zejména fanoušci románů Petera Maye v duchu zavýsknou, neboť starobylý irský venkov popisuje autorka velmi autenticky, až čtenář doslova pocítí dotyk mořského vzduchu na své kůži.

Spolu se změnou prostředí se navíc dere na svět další dějová linie, která vrhá světlo na velikou záhadu z Joina dětství. Proč si Jo za své útočiště vybrala právě irsko a konkrétní ves? Proč jako dítě se svou matkou opustily zemi tak náhle a proč od té doby matka odmítá mluvit o svém bývalém muži, Joině otci?

2016-10-02_1408Jakkoli je trhiller zdařilý a poutavý, je znát, že místy autorce dochází dech a pasáže, které mají být momentem překvapení, si tento přívlastek vůbec nezaslouží. Víceméně od počátku je zřejmé, kdo za útoky na Jo vězí a jaké jsou jeho motivy. Přestože se autorka snaží na pachatele zbytečně neupozorňovat, působí to spíše dojmem, jako by na něj namířila velkou červenou šipku.

I přes drobné nedostatky je Útěk opět skvostem, který potěší všechny milovníky záhad a silných dramat. Kombinace hrozícího šílenství a malebného irského venkova je pro tohle jaro to pravé ořechové.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Domino.