krotitel_recenze

Recenze: Camilla Läckberg – Krotitel

Na zatím poslední román Camilly Läckberg se vyplatilo počkat. Zdá se, že se autorka konečně odpoutala od své jemnější stránky a tentokrát v sobě probudila monstrum…

Krotitel nás přivádí opět do Fjällbacky. Erika Falcková pracuje na nové knize, tentokrát se pokouší zvěčnit osud Laily, toho času vězenkyně odpykávající si svůj trest za vraždu manžela v sedmdesátých letech. Psaní nyní Erice nejde zrovna od ruky, Laila její návštěvy sice trpělivě přijímá, avšak odmítá se k případu vyjadřovat jinak než v hádankách, pokud tedy vůbec promluví. Práci na knize Erice ztěžuje i fakt, že je již trojnásobnou matkou a při zatčení Laily se v domě našlo i zbídačelé tělo Lailina staršího dítěte, sedmileté Louise, přičemž mladšímu synu Peterovi se týrání záhadně vyhnulo. Erika je přesvědčena, že v případu vraždy Lailina manžela Vladka, který před svatbou byl krotitelem lvů, něco nesedí. Po Lailině zatčení si její matka vzala do péče syna Petera, když mu však bylo patnáct, jeho babička byla zavražděna a Peter se beze stopy ztratil. Proč i týraná Lousie nebyla svěřena do péče babičky a musela být odvedena do pěstounské rodiny, kde ve svých patnácti letech utonula a tělo nebylo nikdy nalezeno?

Paralelně s Eričiným psaním vyšetřuje její manžel Patrik otřesnou vraždu. Blízko jezdecké školy je autem sražena patnáctiletá dívka. Jedná se ovšem o nehodu, dívka řidiči nečekaně vběhla pod kola. Při ohledání těla vyplouvá na povrch děsivá skutečnost – mrtvá dívka je několik měsíců pohřešovaná Victoria ze sousedství, má kyselinou odstraněné oči, propíchnuté ušní bubínky a vyříznutý jazyk. Kdo mohl chtít takto ublížit nevinnému dítěti? Kde celé měsíce byla dívka vězněna? A potkal stejný osud i ostatní pohřešované dívky z okolí, které jsou mrtvé Victorii typově podobné? Patrik Hedström se svým týmem se neúnavně prokousává falešnými stopami i skutečnými vodítky, pravda jim však stále uniká a zároveň leží přímo před nimi. Ulehčení rozhodně nepřichází ve chvíli, kdy se Patrik dozví, že jeho vyšetřování záhadně koliduje s psaním jeho všetečné ženy Eriky, která nápomocně kříží policistům cestu.

Byla jsem vážně moc překvapena, kolik hnusu ze sebe dokáže Läckberg dostat. Ve všech jejích knihách pokaždé trochu obracím oči sloup při všech těch synchronních těhotenstvích a rodinných idylkách, kdy ani při maximálním stupni zlobení nemá nikdo chuť zavřít děcka na pár hodin do sklepa, ale tentokrát jsem při všech sentimentálních náznacích byla ochotna zavřít obě oči – a to kvůli skvělému příběhu, který opravdu bere dech a mrazí. Zejména dějová linka s Lailou a její minulostí je nanejvýš poutavá, nejspíše úmyslně je každý krok jejího života sepsán jen na kratičkou stránku, aby byl čtenář udržován v konstantním napětí. Soudím, že Krotitel je trochu jiný, než předchozí knihy ze série, možná se autorka skutečně snaží trochu přitlačit na pilu a zatím si vede opravdu skvěle. Všechny vraždy a okolnosti k nim vedoucí jsou mnohem více mysteriózní a dokonce až perverzní, charaktery postav vybroušené až na samotnou kost. O Camillině “vyspělosti” v tomto románu svědčí také fakt, že jsem se na knihu vrhla po dočtení Kůže od Mo Hayder a Krotitelem jsem byla znechucena a ohromena mnohem více. Budu ráda, pokud se Camilla Läckberg rozhodne v této sérii pokračovat, přestože je vidět posun jiným směrem a osobní životy postav jsou již možná vyčerpány. Nicméně se domnívám, že pokud by autorka načala sérii novou, jinou, švédské krimi by bylo osvěženo o “novou krev” a možná by tím Läckberg získala širší publikum čtenářů. Krotitel si určitě zaslouží hodnocení nejvyšší, bourá dosavadní představy o Camillině tvorbě a předvádí něco zcela odlišného.

2015-12-29_2204_002

Autor: M. Mudrová

Vydalo: nakladatelství Motto