Recenze: Camilla Läckberg – Ledová princezna

ledova_princeznaLedová princezna je úvodní detektivkou série Erika Falcková & Patrik Hedström z pera dnes již proslulé švédské autorky. Camilla Läckberg nám představí
prostředí malebného městečka Fjällbacka, kde se budeme postupně seznamovat s neústupným a trochu zmatkářským policistou Patrikem a sympatickou spisovatelkou Erikou, která nikdy neopomene strkat nos do záležitostí místního zločinu.

Fjällbacku svírá mráz… a hrůza. V sousedství je ve vaně objeveno tělo mladé ženy. Dívka je pokryta ledem a příčinou úmrtí je stanoveno podřezání žil. Jenže jaký by měla mladá, krásná a bohatá Alexandra důvod k sebevraždě? A opravdu to byla sebevražda? Skrývala snad nějaké kostlivce ve skříni? Erika Falcková, dávná přítelkyně mrtvé Alexandry, se stěhuje do Fjällbacky do domu po svých zesnulých rodičích a toto netradiční uvítání je rozhodnuta rozlousknout i přes nesmělé námitky místního policisty Patrika…

Camilla Läckberg je výborným startem pro čtenáře, kteří se odhodlali rozšířit řady fanoušků severské krimi, ale není jim po libosti brutalita nejhrubšího zrna. Není sice pravidlem, že ženské autorky dokáží zločin podat komorně a vkusně (kdo četl Karin Slaughter mi jistě přizvukuje), nicméně Camilla je v tomto oboru mistrem. Nečekejte stránky zmáčené krví, podivné chlápky s maskou ušitou z dětských kůží nebo nervydrásající mučení. Dokonce si k četbě lze vybrat i večer, kdy jste sami doma, venku zuří sněhová vánice a vypadává vám signál. Bát se nebudete. Tato autorka vsadila na propracovanost příběhu, styl, který nedovolí knihu zavřít, donutí vás přemýšlet nad souvislostmi a skládat střípky zločinu.
Kniha má dvě dějové linky, ostatně jako všechny následující detektivky této série. Mimo přítomnost sledujeme i flashback do minulosti – dost dlouhou dobu je zdánlivě vytržen z kontextu, buďto nejsou použita žádná jména a nebo nesouvisí se současnými postavami zapletenými do průběhu vyšetřování. Bystřejší čtenáři možná propojení odhalí dříve, osobně mi pravý stav věcí začíná docházet zhruba v druhé půlce knihy. Využití dvou dějových linií umocňuje napětí, jakmile se ve vyšetřování vraždy objeví nové stopy a důkazy a všechno do sebe začne zapadat, je logika vyvrácena hlasem minulosti. Pojetí děje ze dvou rozdílných pohledů patří nepochybně mezi nejvýraznější rysy knihy a zpracování je velmi obratné, není prozrazeno příliš a rovněž zde nedochází k nesrovnalostem, jelikož se minulost s přítomností přímo neprolíná.
Ze samotného stylu je znát podpis ženské ruky. Přestože příběh pojednává o strašném zločinu, jakým úkladná vražda je, čiší z něj zároveň i “domov”. Postavy jako by si žily usměvavým a spokojeným životem v náručí útulné Fjällbacky (viděli jste někdy Fjällbacku? dle mého se tam zločin udál naposled před stoajednapadesáti lety, kdy místní občan Olle koupil od rybáře dvě ryby, ale zaplatil jen za jednu), dokud mezi ně nevpadla tragická událost. Jistě, dozvíme se mnohé o Patrikově neútěšném manželském životě v mládí, o trápení, které denně sužuje Eričinu sestru Annu či o smutném osudu kolegy Gösty, i navzdory tomu však cítím jistou… útulnost. Každý se má kam vracet, o koho se opřít. Samozřejmě se nejedná o charakterovou vadu, jen jsem osobně zaskočena takovým přívalem vřelosti z chladného severu. Ledová princezna tak získává punc lidskosti, dává vytušit, že i ve světě, kde se ve vanách nachází podřezané mladé ženy, existuje naděje a je zkrátka pětihvězdičkovým pilotem této série.

Autor: Monika Mudrová

Knihu vydalo nakladatelství Motto