Kruh smrti - Chris Tvedt

Recenze: Chris Tvedt – Kruh smrti

Bývalý advokát norského původu Chris Tvedt představuje čtenářům svůj první detektivní román. Kruh smrti získal cenu Rivertonprisen za nejlepší norský krimiromán za rok 2010.

Mikael Brenne má slušně rozjetou kariéru jako advokát v jedné z nejprestižnějších advokátních kanceláří v zemi. Jedním ze společníků je jeho nejbližší přítel, s ostatními sice neudržuje nadstandardní vztahy, nicméně ani tato skutečnost nekalí vody jejich spokojeného pracovního soužití. Až do chvíle, kdy se soudní proces s Hansem Mikkelsenem alias Řekem, proslulým mafiánem, začne hrůzně bortit. Advokát Brenne, který Řeka zastupuje, je během přelíčení obviněn z nájemného přepadení přítelkyně jednoho z klíčových svědků. Přestože má Mikael svědomí čisté, nájemný padouch dokáže přesně popsat veškeré drobnosti ohledně Mikaela ze dne, kdy měli mít údajnou schůzku. Mikael jako svobodný muž, trávicí svůj volný čas převážně sám, nemá alibi a v situaci se ocitá zcela bezmocný. Po měsících strávených ve vazbě jeho noční můra nekončí. Společníci v advokátní kanceláři si nepřejí navázat další spolupráci a Mikael tak přichází nejen o advokátskou licenci, ale i o místo. Pomocnou ruku mu v nouzi podává bývalá koncipientka Synne, která si zařídila vlastní advokátní kancelář, a nabídne Mikaelovi místo asistenta. Několik málo klientů z mnoha, které kdysi Mikael zastupoval, se na něj obrací znovu. Nejvýznamnějším klientem se stává Aron Sorvik, muž, který byl odsouzený za vraždu dvou dívek na ostrově Vestoy. Vražda se odehrála před pětadvaceti lety a Aron už si své odseděl, žádá však o přezkoumání případu. Přestože se k vraždám přiznal a byl usvědčen i jedním z obyvatel Vestoy, trvá nyní slabomyslný muž na tom, že je nevinný. Mikael Brenne znovuotevření kauzy vnímá jako únik ze své vlastní mrzké situace a vydává se na Vestoy. Šťourání se ve starých ranách však obyvatelům není po chuti, většina na dvojnásobnou vraždu nechce znovu vzpomínat. Smířili se s tím, že vrahem je Aron a některým je Mikael proti srsti natolik, že se advokát brzy stává obětí přepadení. Dokáže nakonec obhájit své přesvědčení a čest nevinného muže?

2016-01-23_1311

Kruh smrti je všechno, jen ne povedený krimiromán. Dějová linka s Mikaelovým odsouzením je nudná a zdá se zpočátku až zbytečná, budí ve mě silný dojem, že se autor inspiroval Stiegem Larssonem a aférou novináře Mikaela Blomkvista. Pravdou je, že i úvod románu Muži, kteří nenávidí ženy, byl poněkud rozvláčný a odrazující, Larsson však v druhé polovině překvapil a učinil z Milénia legendu. Larsson je však jen jeden a jít v jeho šlépějích se pro Chrise Tvedta ukázalo jako omyl. Téma dvacet pět let staré vraždy dvou mladých dívek je zlatým dolem, ani tohoto se Tvedt nedokázal chopit úspěšně. Hledání pravdy je neustále přerušováno Mikaelovou nudnou aférkou a ani popis ostrova Vestoy se všemi jeho stereotypy není dotažen. Množství popisů Mikaelova vztahu k výčepní Magdě je zde na úkor prostoru samotného případu, na hlavního hrdinu Mikaela to vrhá špatné světlo, jako by svou práci flákal a neodváděl poctivě. Odhalení a dopadení vraha se rovněž nese v nemastném neslaném duchu, advokát se po celou dobu pohybuje po ostrově s prázdnýma rukama a jediný zvrat mu nahraje do náruče pachatele, kterým je zcela klišovitě “zahradník”.

2016-01-23_1311

Námět románu je bezpochyby skvělý, zpracování však pokulhává a od spisovatele na plný úvazek bych očekávala salta a ne jen kotrmelce. Kromě Kruhu smrti u nás vyšel i román Prach jsi a v prach se obrátíš. Možná, že do druhého románu Chris Tvedt dozrál a teprve se ukážou jeho kvality, ale o tom zase příště.

2015-12-29_2204

Originální název: Dødens sirkel
Žánr: Detektivky