recenze_divka_ktera_musi_zemrit

Recenze: David Lagercrantz – Dívka, která musí zemřít

Před pár lety se zdálo nemožné, že by pokračování Milénia z pera jiného autora než zesnulého Larssona mělo takový úspěch. Lagercrantz však vytrval a nyní můžeme v ruce držet závěrečný díl série Milénium.

Mikael Blomkvist se stojí před tvůrčím blokem. Rozpracovaný článek je šlendrián, ostatní práce stojí a navíc Lisbeth Salanderová beze stopy zmizela. Patoložka Fredrika Nymanová je povolána k nálezu těla bezdomovce. Smrt by se dala považovat za dílo náhody, ovšem nalezený mrtvý se za svého života nevybíravě pouštěl do ministra obrany. Jakmile Mikael zavětří kauzu, nic jej nemůže zastavit.  Zmizelá Lisbeth se nachází v Moskvě a chystá se zrealizovat jedno z největších rozhodnutí svého života – zabít své dvojče Kamilu.

divka_ktera_musi_zemrit_recenze

2016-10-02_1335_001Ústřední dvojice Mikael-Lisbeth rozjíždějí úžasný koncert, kdy dávají na odiv svou sehranost a semknutost proti zločinu, byť každý vyznává trochu jiné metody. Přestože obě postavy prošly přirozeným vývojem, Lisbeth je stejně ocelově tvrdá jako dřív a ve svých zásadách a životních hodnotách zůstává neoblomná. Co si zamane, to také dokončí, nehledě na to kdy a jakým způsobem. Mikael se v závěrečném díle dostává ke slovu adekvátně často a pole působnosti obou protagonistů tak nabývá stejných rozměrů.

Příběh je důmyslně poskládán z mnoha střípků a svědectví, které dohromady sestavují bizarní mozaiku lží a špíny, jejichž podhoubí vede až k vysoce postaveným politickým činitelům. Lisbeth i Mikael odvádí kvalitní kus práce, která přináší uspokojivé výsledky a žádný zločinec nemá proti těmto dvěma šanci. Při vyšetřování smrti bezdomovce je třeba pátrat dvanáct let zpátky a Mikael naráží na podezřele krátkou paměť dotazovaných. Čtenář tedy dlouho tápe a skládá si jednotlivé stopy, přičemž ho autor nenechá ani chvíli vydechnout.

Dějová linie vykreslující osudy obou sester nás zavádí hlouběji do dětství Lisbeth a Kamily, díky čemuž čtenář získává o jejich charakterech ucelenější představu. Perspektiva, kterou máme k dispozici, nám umožňuje nestranné prohlížení duševního formování Lisbeth a Kamily a je pak snazší pochopit jednání obou sester. Autor zde odkazuje na fakt, že ani Kamilin záporný charakter není zcela jednoznačný a postava má své důvody k dosavadnímu jednání.

Tempo příběhu nás stejně jako v předchozích dílech nijak nepřekvapí; svižné pasáže jsou přímo úměrně střídány s volnějšími kapitolami, kde se můžeme na okamžik pozastavit a načerpat obecná fakta.

2016-10-02_1408Bohužel, grandiózní finále, ke kterému má autor celou dobu nakročeno, se nekonal. Závěrečná scéna působí jako vytržena z úplně jiného románu odlišné kvality a kazí tak výsledný dojem z celé série. Čtenář zde zůstává poněkud v šoku, nicméně z jiných důvodů, než jak autor jistě původně zamýšlel. Za neuvěřitelný a do absurdna vyhnaný závěr bohužel nemůžeme hodnotit plným počtem.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladateství HOST.