20181220_193423_0002

Recenze: Franck Thilliez – Atomka

V pořadí třetí díl série s názvem Atomka opět uvádí na scénu komisaře Francka Sharka a Lucii Henebelleovou.

Vrahové si neberou volno ani v předvánočním shonu a tak je policie přivolána k nálezu těla pohřešovaného novináře Christopha Gamblina. Tělo bylo objeveno v zamčeném mrazícím boxu a ohledání nasvědčuje tomu, že novináře do něj vrah zavřel zaživa. Před smrtí ještě Gamblin stihl do ledu vyrýt slovo Agonla, více stop zatím policie nemá. Sharko s Lucií tak probírají Gamblinovy poznámky a rešerše písmenko po písmenku, dokud je zjištěné okolnosti nepřivedou k dalším velmi podobným případům. V bodě, kdy se ústřední dvojice dostává na kliniku zabývající se hypotermií, nabírá kauza nečekaný spád.

2016-10-02_1335_001Thilliez je jedním z autorů, kteří neustále upevňují výsadní postavení francouzských detektivek a thrillerů. Volba tématu vždy padne na úrodnou půdu a série s Franckem Sharkem tak doposud pokaždé nabídla zcela originální námět i zpracování, čímž se dílo vymyká šablonovitému systému.
Problematika hypotermie a lékařských pokusů přesahujících běžné chápání je pro čtenáře nesmírně lákavá a po dočtení románu nejenže dostane přesně to, co chtěl, ale i spoustu dalších informací navíc. Autor si dobře uvědomuje, že doba je přehlcena literaturou, která se svými tématy a zpracováním snaží čtenáře šokovat, proto ví, že si čtenáře nezíská povrchními poznatky spíchnutými horkou jehlou. Atomka věrně zrcadlí měsíce Thilliezovy usilovné práce a bezesných nocí věnovaných rešerším a poznámkám a musíme uznat, že píle se zde skutečně vyplatila.

Přestože spousta autorů zobrazuje své krimi hrdiny jako citově zkostnatělé, lpící na minulosti a leckdy i s drobnou závislostí, stále častěji se v krimi žánru můžeme setkat s romantickými dvojicemi. V tom okamžiku je pro autora složité nepřekročit hranici, která jinak kvalitnímu thrilleru vtiskne punc sladké limonády. Thilliez si však i v tomto kole může přičíst plusovém body; pouto mezi Sharkem a Lucií, jakkoli je pevné, nerozněžňuje příběh přehnanými citovými výlevy a oba milenci se plně soustředí na případ.

Vývoj postav je úspěšný i v ostatních oblastech. Sharka známe ze Syndromu E jako muže zlomeného životní tragédií, při níž ztratil ženu i dceru a jeho utrpení částečně provázelo i druhý díl série, ovšem v mnohem menší míře. Atomka už Sharkovu minulost zmiňuje jen velmi okrajově, čímž autor demonstruje, že zabývat se se neustále po mnoho let tou samou temnotou k ničemu nevede a že i někdo jako Sharko se umí posunout dál. Nic nepoukazuje na dozrávání charakterů lépe.
U Lucie je vývoj zaznačen podobně, se smrtí dětí se žena samozřejmě vnitřně potýká i nadále, nicméně východisko z této situace hledá Lucie moudře v nové budoucnosti se Sharkem.
A tak ačkoli se závěr nápadně podobá konci posledního dílu jiné série jiného autora, zpracování je natolik odlišné, že je rozdíl mezi oběma životními příběhy obou dvojic takřka hmatatelný.
Na případech Lucie a Sharka jsou velkou světlou stránkou neustále přesuny. Pro vyšetřující dvojici je cestování za pravdou nejspíš únavné, čtenář se však v pohodlí domova jistě rád podívá do exotických koutů světa. Oproti DNA jsou v Atomce „služebky“ lehce omezeny na tři krajiny, na zážitku to ovšem nic nemění.

Ani ve třetím díle série se nedočkáme úsměvných okamžiků a se smyslem pro humor se zde opravdu šetří. Na lesku to Atomce rozhodně neubírá, sice se čtenář při zdolávání románu ani jednou nezasměje, ale ani si toho nevšimne; dech nabere až při zaklapnutí desek a vtip je to poslední, co mu v tu chvíli bude vrtat hlavou.

2016-10-02_1335Závěr si s námi tentokrát trochu pohrává. Už víme, že série s Franckem Sharkem je pentalogie, nicméně mezi posledními řádky se neschovává žádné skryté poselství ani návnada na další díl.

Snad na něj nebudeme čekat dlouho a doufáme, že i tentokrát předčí všechna naše očekávání.

Za recenzní výtisk děkujeme Nakladatelství XYZ