recenze-smrtici-dna-franck-thilliez

Recenze: Franck Thilliez – Smrtící DNA

Po fenomenálním Syndromu E se čeští čtenáři konečně dočkali i pokračování série s vyšetřovateli Franckem Sharkem a Lucií Henebelleovou. Román s názvem Smrtící DNA v ničem nezaostává za svým „starším bráškou“ a je nezvratným důkazem, že Francouzi jsou v žánru krimi stejně schopní vojáci, jako jejich skandinávští kolegové.

Po té, co v závěru předchozího dílu zatřásla životem Lucie a Sharka zdrcující událost, se cesty obou vyšetřovatelů rozešly. Lucie i Sharko se s traumatem vyrovnávají každý po svém, nedá se ovšem tvrdit, že by jejich snaha o návrat do normálu nesla ovoce.

Když je v ústavu pro výzkum primátů nalezeno v kleci gorilí samičky zmrzačené tělo mladé studentky Evy Loutsové, je k případu posměšně povolán právě Sharko. Přestože se na první pohled zdá, že dívku zabila v návalu šílenství právě gorila, Sharko ihned pozná, že na vraždě něco nehraje. Sharko a Lucie se vydávají po stopě výzkumu zavražděné Loutsové a s úděsem zjišťují, že se studentce podařilo objevit fascinující genetické tajemství, v jehož jménu lidé páchají ty nejhorší zločiny.

smrtici-dna-recenze

Franck Thilliez už v Syndromu E dokázal, že je pořád možné přijít s něčím novým a neopakovatelným. Ústřední motiv Syndromu E byl bombou v žánru krimi a není divu, že Smrtící DNA jsme nedočkavě vyhlíželi už od poslední stránky předchozího románu. Ani v tomto případě autor své fanoušky nezklamal a přichází na knižní trh s další tématikou, kterou jinde nenajdeme.

2016-10-02_1335_001 Jsou thrillery, jejichž obsah a forma nevyžadují přílišnou přípravu a autor je pod nulovým tlakem píše za ošklivého počasí v kavárně, a thrillery, které za vražednou zápletkou skrývají takřka diplomovou práci z vědeckých oborů. Romány Francka Thillieze patří k druhé sortě a o Smrtící DNA to platí dvojnásob. Představa, že za tímto thrillerem stojí usilovná práce a zájem o genetiku a paleontologii, přidává autorovi hned několik plusových bodů a kniha si svým pestrým záběrem najde příznivce i mezi poněkud náročnějšími čtenáři.

Thilliez si jako mnoho jiných autorů v Syndromu E ponechal otevřená vrátka a připravil si tak orné pole pro další díl. Rozdíl mezi ním a ostatními autory však spočívá v tom, že Thilliez nevybudoval druhý díl na závěru toho předchozího, pouze jeho zápletku nenásilně propašoval vedle hlavní dějové linie Smrtící DNA. Dosáhl tak maximálního efektu, jelikož tato vedlejší dějová osa pevně podpírá konstrukci té hlavní, zároveň však čtenáři, kteří doposud Syndrom E míjeli, mohou směle začít rovnou s druhým dílem série a nebudou o nic ochuzeni. Bravura, s jakou Thilliez tohoto efektu docílil, je neuvěřitelná a upevňuje stále sílící pozici francouzského thrilleru v knižním světě.

Thilliez má zřejmě pevnou zásadu nikoho nerozmazlovat. Nemilosrdně čtenářům způsobuje šrámy týráním hlavních postav, bere životy bez výčitek svědomí, rozeštvává spřízněné duše, nakládá hlavní dvojici tíhu celého nebe. Přestože jeho počínání působí vůči čtenáři trochu tvrdě, Thilliez si tak čtenáře naopak získává.  Je totiž příjemná změna čelit upřímnému autorovi, který nenechá naši oblíbenou postavu na poslední chvíli přežít.

2016-10-02_1408Drobný nešvar lze nalézt v opomíjení Sharkovy duševní choroby. Na rozdíl od Syndromu E, kdy byl kriminalistově schizofrenii věnován prostor bohatou měrou, se o jeho nemoci ve Smrtící DNA dozvídáme jen z narážek.

Franck Thilliez se se svými romány dostává na špičku v oblasti krimi a s napětím budeme čekat přísun dalších dílů série.