recenze_syndrom-e

Recenze: Franck Thilliez – Syndrom E

Francouzský autor Franck Thilliez, původně absolvent informatiky, se spisovatelskou stezkou vydal teprve v roce 2003. Velkého věhlasu se dočkal román Pokoj mrtvých, který byl v roce 2007 rovněž zfilmován, ovšem největší popularitu Thilliezovi přinesl román Syndrom E.

Sezona dovolené je v plném proudu a ve Francii se vlády ujalo horké léto.
Ludovic Sénéchal je trochu nudný patron a na mladého muže si libuje ve staromódním koníčku. Když se z inzerátu dozvídá o prodeji starých němých i zvukových snímků natočených na 16mm a 35mm filmy, neváhá a hned za svítání vyráží za prodejcem. Ludovic filmy získává za výhodnou cenu, ovšem netuší, jak brzy se mu jeho záliba vymstí. Po shlédnutí jedné z nahrávek náhle přichází o zrak.

syndrom-e-recenze
Lucii Henebellovou vytrhne telefonát bývalého přítele Ludovica ze zasnění. Příběh oslepeného muže ji však zaujme natolik, že se vydá po stopách tajemné nahrávky a je odhodlaná zjistit, co Ludovicovi zapříčinilo hysterickou slepotu. Nahrávka obsahuje znepokojivé výjevy, ovšem Lucie se přesto nemůže zbavit dojmu, že nepříjemné pocity způsobuje něco, co na nahrávce není vidět.

Franck Shark z Nanterre je povolán ke stavbě, kde bagry odkryly hrůzný nález pěti těl bez rukou, očí i mozku. V tomto bodě se začíná Franckův případ protínat se soukromým vyšetřováním Lucie Henebellové. Co skrývá němá nahrávka z roku 1955 a jak souvisí se zmrzačenými těly ze stavby? Proč se začínají množit úmrtí lidí, kteří o nahrávce něco vědí a co znamená Syndrom E?

Román Syndrom E si popularitu nezískal pro nic za nic. Thilliez vsází na neotřelé téma podprahové manipulace s lidskou myslí a odkrývá čtenáři nejeden tajný projekt světových vlád. Atmosféra, kterou autor v knize vytvořil, působí na nervy čtenáře stejně jako podprahové vzkazy v románové nahrávce, v tomto případě je však mrazení v zádech žádoucí. Pokud jste zvyklí si neznámé pojmy z knih hned zatepla googlovat, tady narazíte a Syndrom E tak zůstává neproniknutelným tajemstvím až do konce. Téma je fascinující a určitě nejeden čtenář se problematikou podprahovosti bude zabývat ještě týdny po dočtení knihy. Informace, na které lze při pátrání narazit, jsou velmi znepokojivé.

Obsazení románu si zaslouží vlastní kapitolu. Samoživitelka Lucie Henebelleová s dvěma závazky a schizofrenik Shark s mnoha traumaty na duši jsou jako ústřední dvojice nezapomenutelným zážitkem. Obě postavy si projdou klasickým vývojem, než dojde k navázání vztahu, a aby závěr nezabředl do klišovitosti, čeká nás na konci překvapení ve stylu Hjortha a Rosenfeldta. Franck Thilliez si Syndromem E připravil živnou půdu pro další dechberoucí pokračování série.

recenze-syndrom-e
Román je skvělou volbou pro všechny nadšence temné psychologie se zájmem o pokusy na lidech. Na své si přijdou i čtenáři, kteří mají přehled o tom, jak fungují vládní organizace a co je nejcennější zbraní současnosti. Syndrom E je knihou, ke které si brzy čtenář nastuduje i kdejakou sekundárku na dané téma a rozšíří si znalosti v oblasti neuromarketingu a psychologie.

Těžko určit čtenářskou obec, kterou by Syndrom E nechal chladnou. Přestože román není vhodný pro strašpytle, málokdo sám sebe do této kategorie zařadí. Tuším, že tento počin z prostředí francouzského policejního komisařství si najde uznání napříč všemi knihomoly.

Syndrom E je šokujícím nahlédnutím do zákulisí utajených programů a pootevřené dveře do mysli šílenců i géniů, kteří předběhli svou dobu.

2016-10-02_1335_001Neotřelý a originální motiv, navíc celkem uvěřitelný a určitě inspirovaný skutečnými událostmi. Pestré charaktery postav a zajímavý kontrast půvabné slunné Francie s bestialitou případu.

2016-10-02_1408Mínusem knihy můžou být pro někoho možná detailní popisy vražd a celkově nekomorní osvětlení skutkové podstaty, víc mínusů však nehledejte, nekriticky tu knihu zbožňuju :)

franck-thilliezFranck Thilliez
pochází z malého městečka na severu Francie. Než se stal spisovatelem, pracoval v oboru IT. K napsání románu Syndrom E, vědecky zaměřeného thrilleru, ho inspirovala jeho láska k filmům. Celkově má na kontě již 18 románů. Další pentalogie s ústřední dvojicí vyšetřovatelů Lucií Henebelleovou a komisařem Sharkem vyjde v nakladatelství XYZ v roce 2017.

2016-10-25_1643

Knihu z Nakladatelství XYZ můžete zakoupit v Albatros Media,  tímto děkujeme za recenzní výtisk.