recenze_cervena-lcerna

Recenze: Graham Masterton – Červená lucerna

Třetí díl ze série s Katie Maguirovou přivádí oblíbenou irskou komisařku v její kariéře na rozcestí. Má konat podle zásad a přísahy Garda Síochána, nebo má vraha nechat běžet, když si zavraždění svůj trest bez debat zasluhují?

Mladičký realitní makléř a jeho klient zažívají při rutinní prohlídce nemovitosti řádný šok. V jednom z pokojů nacházejí vyděšenou dospívající černošku vedle muže s uřezanýma rukama a ustřelenou hlavou. Teprve až po zásahu africké psycholožky se Katie a policie dozvídají, že zavražděný muž mladou dívku pásl a jeho skon má na svědomí záhadná kráska černé pleti.

Brzy je v místním bordelu  objevena mrtvola rumunského pasáka a způsob provedení vraždy je totožný jako v prvním případě. Vrah donutil oběť uříznout si ruku, druhou mu uříznul sám a nakonec muži ustřelil hlavu brokovnicí. Katii začíná docházet, že tajemná neznámá má spadeno na nejbližší spolupracovníky Michaela Gerretyho, nechvalně proslulého jako obchodníka s bílým masem. Katie se teď nachází mezi dvěma mlýnskými kameny – pátrat po černošce s brokovnicí, nebo ji nechat dokončit svou pomstu?

recenze-cervena-lucerna

Červená lucerna rozbourává mýtus o dobráckých Irech a nabízí čtenáři náhled do podsvětí  Corku. Masterton opět sahá po osvědčených metodách a i tentokrát kontrast jemné komisařky a nelítostné vražedkyně táhne a osvěžuje ponurý příběh. První esa Masterton tahá z rukávu hned ze startu a přestože se může zdát, že po nálezu hnijící mrtvoly bez hlavy a rukou už nic horšího následovat nemůže, opak je pravdou. Skotský mistr hororu servíruje čtenáři plejádu roztodivného mučení ve jménu spravedlnosti a nestydí se obsadit do role vražedkyně ženu. Rozpor mezi krásou vražedkyně a zvráceností jejích zločinů je pro čtenáře nadmíru překvapivý a dokazuje, že minimálně ve fiktivním světě si sériové vražedkyně v ničem nezadají s muži.

U Mastertona  musíme počítat s alarmující mírou bestiality a krutosti, proto snad ani není vhodné pokládat jeho ztvárnění násilí za mínus. Ten, kdo měl žaludek na prokousání se prvním dílem série (Bílé kosti), ten má zřejmě v tomto stylu zálibu a Mastertonův rukopis mu není proti srsti. Ti ostatní… no, ti se zřejmě k Červené lucerně ani nedostanou, neboť autora hned po prvním díle zavrhnou.

Malým mínusem je v Červené lucerně motiv. Pomsta obchodu s bílým masem je sice uvěřitelná a i v reálném světě uskutečnitelná, nicméně autor už dříve dokázal, že jeho parketou jsou mysteriózně laděné příběhy a čtenáři jistě ocení, když se k těmto motivům v následujících románech vrátí.

Stejně jako v předchozích částech série však plusy nad mínusy převažují. Autor má nadání zaujmout už od prvních stránek a jeho barvité líčení zločinů má své kouzlo. Řadí jej tak mezi nezapomenutelné a vyhledávané autory s výrazným stylem. Postavy románu jednají přirozeně a intuitivně a jejich charaktery jsou pestré a reálné. Červená lucerna si udržuje vysoký standard předchozích dílů série a doufáme, že tato řada rozhodně neskončí u Výkupného pro krále.

2016-10-25_1643