recenze-vykupne-ro-krale-graham-masterton

Recenze: Graham Masterton – Výkupné pro krále

Není těžké uhádnout, že tento sympatický skotský autor se dříve proslavil jako autor hororů. Nejenže ve své první krimisérii s Katie Maguirovou využívá extrémně realistické popisy násilí, ale už v jeho nevyzpytatelném pohledu můžeme spatřit cosi Hitchcockovského. Román Výkupné pro krále je v pořadí čtvrtým dílem série a my doufáme, že zdaleka ne posledním.

Mladí novomanželé si před malou chvíli řekli své ano a svatebčané se hrnou na tu zábavnější část svatby, na hostinu. Podle tradice nevěsta s manželem společně rozkrajují dort, ovšem namísto piškotu a sladkých mandlí narazí na tvrdou překážku. Šok, který se všech přítomných zmocní, jakmile nevěstin otec onu věc z dortu vyprostí, je zcela namístě. Nikdo by nezůstal ledově klidný, když na něj z dortu kouká zapečená lidská hlava.

Přestože se na první pohled zdá, že se jedná o mafiánskou vendetu, komisařka Katie Maguirová věří svému jemnému ženskému čichu na zločin a noří se hlouběji a hlouběji do zamotaného případu. Kdo mohl mít motiv zapéct majitele cukrárny do svatebního dortu? Přes usilovnou práci irské police se nedaří shromáždit žádné důkazy, zatímco spekulace se jen množí. Brzy však za stejných okolností zmizí další muž a přestože se mu povede únoscům uprchnout, není v bezpečí ani on, ani osoby, které s ním po jeho útěku přišly do styku.

Nezklame komisařka Maguirová ani tentokrát, nebo pravda zůstane ukrytá pod vrstvami máslového krému?

Výkupné pro krále se zuby nehty drží stejného konceptu jako předchozí díly série se sympatickou komisařkou Katie. A to je pro nás čtenáře jen dobře. Masterton již dříve prokázal svůj vynikající vypravěčský um a tak pro nás není žádným překvapením, že i ten nejzašmodrchanější případ s absencí důkazů v určitém momentu začne dávat smysl a začíná zběsilá honba za vrahem.

vykupne-pro-krale

Přestože Masterton svůj styl zásadně nemění, nepředvídatelnost tohoto autora nás za těchto okolností nepřestává udivovat. V okamžiku, kdy už jsme přesvědčeni, že autor musel svou studnici brutality a nepředstavitelného utrpení zcela vyčerpat, nás Masterton zahrne další dávkou kreativního násilí. Realistické popisy hrůz a děsů jsou dokonalým kontrastem ke krásné irské přírodě a k přirozené skřítkovské jemnosti vyšetřující komisařky. Bezelstná žena kráčející v patách nebezpečným zločinců, neštítících se ničeho, je přesně tím, co čtenáře nepřestává fascinovat a komisařce Maguirové přidává plusové body.

2016-10-02_1408Kdo preferuje klasický žánr krimi s uvěřitelnými vraždami a umírněnými zločinci, může Mastertonův styl považovat za slabou stránku románu. V autorově první krimisérii totiž není vidět pražádný posun od žánru hororu a autorova zjevná nechuť věnovat se tradičním ustřeleným hlavám a kudlám v zádech může citlivým duším způsobit menší otřes. Masterton je zkrátka mistr hororu a ve Výkupném pro krále je tento “nešvar” velmi znát

2016-10-02_1335_001Ovšem sto lidí, sto chutí, a někteří čtenáři si právě proto Mastertonovu sérii s Katie velmi oblíbili. Nikdy nemůžeme dopředu tušit, jakých zvěrstev se zase pachatelé dopustí, a to je nejvíce fascinující faktor na celém románu. Autor dále dokazuje, že i v nevinném zevnějšku se může skrývat čisté zlo a že nelze věřit ani bezelstné tváři. Dalším plusem a tahounem románu je samotná hlavní postava Katie. Komisařka si se svými stanovisky k případu i k tupému a omezenému šéfovi musí získat sympatie všech čtenářů a přestože její postava není neomylná, urputně se rve se všemi předsudky i nástrahami, které jí její funkce přináší.

Výkupné pro krále je mezníkem mezi žánrem hororu a krimi a přestože hnus odkapává z každé stránky, jedná se o skvělé dílo, které však nedoporučujeme číst před spaním.

Graham-MastertonGraham Masterton

(nar. 1946) pochází z Edinburghu, v současnosti žije v Surrey v jihovýchodní Anglii. Ve čtyřiadvaceti letech byl jmenován výkonným šéfredaktorem časopisů Penthouse a Penthouse Forum. Proslavil se jako autor hororů — hned jeho prvotina The Manitou (Manitou, 1976) se stala bestsellerem a dočkala se i filmového zpracování. Celkem napsal třicet pět hororových románů, za něž získal mnohá literární ocenění. Tři z těchto knih byly zfilmovány. Píše také horory pro děti a mládež. Série o komisařce Katie Maguirové je jeho prvním počinem na poli krimi literatury, ovšem realistickými popisy násilí Masterton nezapře svou minulost autora hororů.

2016-10-25_1643