recenze_zapach_odlivu

Recenze: Hakan Östlundh – Zápach odlivu

Švédský autor série o Fredriku Bromanovi se původně měl stát politologem, avšak vábení psacího stroje bylo nakonec silnější a přes novinařinu a scenáristiku se tak nakonec Hakan Östlundh propracoval mezi deset nejčtenějších autorů švédských detektivek.

Anotace

Detektivní román Zápach odlivu je prvním z řady příběhů o kriminalistovi Fredriku Bromanovi, který se spolu s rodinou, svojí ženou Ninni a dvěma dětmi, právě přestěhoval ze Stockholmu do malé vesničky na ostrově Gotland. Vše zpočátku vypadá jako sen, plný slunce, bezstarostného koupání a nádherné gotlandské přírody. Avšak poté, co je ve střešním boxu jednoho odstaveného auta nalezeno polorozpadlé rozporcované tělo, mění se sen o klidném životě na Gotlandu v noční můru. Ráj na zemi se stává ostrovem hrůzy. Fredrik a jeho rodina si uvědomují si, že vrah může číhat všude.

Detektiv Fredrik Broman se cítí svou prací psychicky vyčerpaný a se svou ženou Ninni a dětmi se rozhodli vyměnit rušný Stockholm za anonymní a klidnou vesničku na Gotlandu. Nové koště vždy dobře mete a první chvíle v novém bydlišti jsou pro Fredrika a jeho rodinu jako ráj, vesnička je zalitá sluncem a děti si mají kde hrát. Je-li však někdo jako Fredrik osudem předurčen k honbě za zločinem, neunikne tomu ani na Gotlandu. Téměř jako by platila úměra – čím idyličtější krajinka, tím krvavější jatka.

zapach odlivu

Již brzy tak u Bromanových zvoní telefon a volajícím je Gunilla Borgová z policejní stanice v Hemse. Fredrik je zpraven o vloupání do chatky v Ronehammu, kde na místo bylo objeveno i rozřezané jehně. Kriminalistovi není jasné, proč je k případu povolán zrovna on, ovšem poblíž je záhy ve střešním boxu auta nalezeno tělo, rozpárané stejným způsobem jako mrtvé jehně. Fredrik se tak musí vzdát rodinné idylky a zakousnout se do složitého případu.

2016-01-23_1311

Fredrik Broman je tak trochu jiný detektiv, než jeho kolegové z ostatních severských detektivek. Nemá na krku rozvod, neopíjí se ve staromládeneckém bytě. Označila bych ho za protipól Kurta Wallandera z Mankellových detektivek a zřejmě nejblíže má k Patriku Hedströmovi Camilly Läckbergové. Přestože ve Fredrikově manželském životě se objevují problémy, je odhodlán je řešit se stejnou vervou jako vraždu. Už samotná netypická a nedetektivní povaha hlavního hrdiny maže jednu hvězdičku hodnocení románu, přestože má být Fredrik vykreslen jako velký sympaťák, postava je spíše neuvěřitelná a nepřesvědčivá.

Zápach odlivu není dobrou volbou pro fajnšmekry se zálibou v brutálních mordech a narušené psychice zločinců. Přestože rozpárané jehně a následné objevení rozpáraného těla se zdají být lákavým počteníčkem, tento román náročnější čtenáře zkrátka neuspokojí. Kniha by byla daleko poutavější byla-li by filmem, na Zápachu odlivu je jasně vidět ruka scénáristy, jímž taky autor je. Největším mínusem románu je absence motivu, který považuji v tomto žánru za klíčový a neopominutelný prvek. Zápach odlivu tak hodnotím pouhými dvěma hvězdičkami, nicméně od ostatních autorových knih odrazena nejsem.

2015-12-29_2203_001

Hakanstlundh-225x225Östlundh, Håkan

Håkan Östlundh (nar. 1962) vystudoval politologii, už od mládí však snil o tom stát se spisovatelem. Začínal jako novinář, později se stal scénáristou. Díky úspěchu jeho detektivních románů o gotlandském kriminalistovi Fredriku Bromanovi se však dnes zařadil mezi deset nejčtenějších švédských autorů detektivek, jehož knihy jsou vydávány i v USA a mnoha zemích Evropy. S rodinou žije střídavě ve Stockholmu a na Gotlandu, kde tráví celé léto.

Zdroj: hakanostlundh.se, baronet.cz