recenze-az-mi-zitra-budes-chybet

Recenze: Heine T. Bakkeid – Až mi zítra budeš chybět

Norský autor ve svém románu Až mi zítra budeš chybět promítá své zážitky a zkušenosti z vlastního dětství. Bakkeid vyrůstal na pobřeží severního Norska, kde je počasí zrádné a nepředvídatelné jako mnoho severských thrillerů.

Autorovým debutem je špiónský román pro děti a mládež, po němž následovalo ještě několik dětských knih. Román Až mi zítra budeš chybět je jeho prvním krůčkem v beletrii pro dospělé a záhy ho vyšvihnul mezi špičku norských spisovatelů.

Thorkild Aske patří mezi tu hrstku strážců zákona, kteří se vlivem událostí dostali na temnou stranu. Bývalý elitní policejní důstojník si však svůj dvouletý trest pávě odpykal a ocitá se opět mezi civilním obyvatelstvem. Vrátit se ke své kariéře nepřipadá v úvahu a tak se Thorkild i se svými duchy z minulosti ocitá před nelehkým otazníkem – co teď?

az-mi-zitra-budes-chybet

Ve chvíli, kdy je odhodlaný vše vzdát, se na Thorkilda obrátí postarší manželé. Jejich syn záhadně zmizel v lůně severské přírody a odmítají se smířit s tím, že by mladík mohl být po smrti. Thorkild se tak vydává po zdánlivě mrtvé stopě a již brzy si uvědomí, že nečelí pouze nevyzpytatelné přírodě a uzavřené komunitě, ale i svým strachům a nebezpečnému nepříteli.

U románu Až mi zítra budeš chybět se na mysl dere rčení Nesuď knihu podle obalu. Lákavý přebal, s nímž si grafici s láskou pohráli, doslova křičí napětím a zabodává mrazivé jehličky do páteře. Jedná se ovšem jen o zářivé pozlátko, které pod svým blyštivým kabátkem kamufluje podprůměrnost.

2016-10-02_1408 I příběh, který má více děr než ementál, lze zachránit. V těchto případech je hlavní hrdina hrdinou v pravém slova smyslu, neboť zasadí-li autor do pochabého děje sympaťáka každým coulem, čtenář mu mnohé mouchy odpustí. Bakkeid ovšem v románu šlápl vedle i ve výběru ústřední postavy. Vyhořelý čtyřicátník, který ani po dvou letech mezi čtyřmi stěnami jen s vlastními myšlenkami neví, co chce a jakým směrem by se jeho život měl dále ubírat, vyvolává spíše pohrdavý úsměšek než sympatie. Thorkildovo chování k vlastní sestře je pak posledním hřebíčkem do rakve a svou trapnou závislostí na mnohem mladší dívce si autor zaklapl i víko, až se zvedl prach.

Samotný příběh připomíná spíše děravou cíchu než mysteriózní thriller. Spojí-li se v románu nesmyslný děj a  nelogické jednání hlavního hrdiny (k čemuž zde došlo), vznikne efekt dvou magnetů tisknoucích se k sobě stejnými póly. Jednotlivé dílky skládačky k sobě nezapadnou a nezapadnou, naopak vznikne ještě větší třenice a rozpor. Velmi brzy se čtenář začne v příběhu ztrácet a nakonec čtenáře ztratí autor sám.

Chatrná konstrukce románu nemá pevné základy a nesympatická ústřední postava jej navíc podkopává. Až mi budeš zítra chybět rozhodně nepatří mezi romány, které protrhnou vítěznou pásku. Naštěstí je mezi norskými romány spousta zdařilejších, které můžeme vyhlížet s dobrým očekáváním.

Knihu můžete zakoupit v Nakladatelství PLUS, kterému tímto děkujeme za recenzní výtisk.