recenze_viral_helen_fitzgerald

Recenze: Helen FitzGerald – Virál

Australská rodačka z Victorie do svých románů promítá zkušenosti ze svého vlastního profesního života. Helen Fitzgerald pracovala přes deset let jako sociální pracovnice u kriminálky, což se výrazně podílí na kvalitě autorčiných děl. Největšího úspěchu se dočkaly romány Smrtelně krásná, Poslední doznání, Dárce nebo Pláč. Poslední kniha byla nominována na ceny Not the Booker Prize a Theakston’s Old Peculier Crime Novel of the Year.

Lea a Su jsou jako oheň a voda. Adoptivní sestry jsou svými protiklady a je neuvěřitelné, že se spolu rozhodly strávit dovolenou na Mallorce v rezortu Magaulf. Matka obou děvčat, soudkyně Ruth, si vzhledem k pověsti prázdninového rezortu a povahy své dcery Ley dělá starosti především o ni. Narozdíl od vzorné a disciplinované Su je Lea jako utržená ze řetězu a její nezkrotný charakter už dívce nadělal mnoho problémů.

viral_helen_fitzgerald

Někdy je však pod svícnem největší tma a tichá voda břehy mele. Je to právě perfektní dcera Su, která se z dovolené nevrátí. Dívka se pod tlakem svědomí a událostí z dovolené rozhodla nevrátit a skrývá se. Záhy na to Ruth objevuje video, na němž Su figuruje s několika muži při sexuálních orgiích. Video se na internetu stává hitem a brzy už není moc lidí, kteří by nahrávku neviděli.

Soudkyně Ruth se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny. Souvisí se  Suiným zneužitím její dcera Lea? Jak se mohla Su do tak choulostivé situace dostat vlastním přičiněním a kdo jsou muži z videa? Ruth je odhodlaná dostat Su zpátky domů a stůj co stůj potrestat všechny, kteří její dceru dostali do situace, díky níž se odmítá vrátit domů a vyhýbá se všem pokusům o kontakt.

Virál je skvělý psychologický thriller zobrazující neodmyslitelná úskalí mateřské lásky i lásky ženy k adoptivnímu potomstvu. Situace, v níž se soudkyně nachází, je pro většinu z nás nepředstavitelná a v každém případě nezáviděníhodná. Nejen skutečnost, že se jedna z dcer nevrátila domů, ale i fakt, že s jejím zmizením může souviset druhá z dcer, je pro každou matku obživlou noční můrou.

2016-10-02_1408Proto thriller nejspíš nebude tím pravým šálkem čaje pro všechny, s kým cloumají hormony nebo jsou z nějakého důvodu hákliví na narušená rodinná pouta. Fitzgerald je svou prací jako sociální pracovnice u kriminálky samozřejmě poznamenaná, tudíž věci popisuje věcně tak, jak leží a běží a na nějaké zaobalování nepříjemných záležitostí se tady moc nehraje.

2016-10-02_1335_001To je plusem pro všechny, kteří naopak přímočarou strohost vítají. Fitzgerald si s pojmem “hluchá místa” rozhodně netyká, proto děj ubíhá svižně a plynule a tak i přesto, že tématika virálu  je suchým soustem, čtenář se rozhodně nebude nudit. Dalším kladem je i skrytá osvětová stránka románu. Sami někdy neuvažujeme nad následky toho, co kde děláme nebo o sobě zveřejňujeme na sítích, avšak po přečtení Virálu jistě každý čtenář bude dvakrát měřit.

Virál je dobrou volbou pro všechny fanoušky předchozích románů Helen Fitzgeraldové ale i pro ty, pro něž je tento thriller prvním seznámením s autorkou.

helen-fitzgeraldHelen FitzGeraldová

Helen FitzGeraldová (1966) je autorkou úspěšných thrillerů pro dospělé i mládež, z nichž největšího věhlasu dosáhly romány Dead Lovely (2007, Smrtelně krásná), My Last Confession (2009, Poslední doznání), The Donor (2011, Dárce) nebo The Cry (2013, Pláč, Kniha Zlin 2017), který se dostal do nominace na ceny Not the Booker Prize deníku Guardian a Theakston´s Old Peculier Crime Novel of the Year, udělovanou nejlepším britským autorům v žánru krimi. Helen FitzGeraldová těží ve svých knihách z vlastních profesních zkušeností, pracovala více než deset let jako sociální pracovnice u kriminální policie. Pochází ze třinácti dětí, vyrostla v australském státě Victoria, dnes žije s manželem a dvěma dětmi v Glasgow. foto: Helenfitzgerald.wordpress.com

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Kniha Zlín