henningmankell_recenze_firewal

Recenze: Henning Mankell – Firewall

Před Kurtem Wallanderem stojí dva na pohled nesouvisející případy. Vlastně, první případ není ani vraždou. Muž, který zastavil před bankomatem, aby si vybral peníze, je nalezen na místě mrtvý a navzdory ráně na hlavě je jako příčina smrti stanoveno srdeční selhání.

Druhý případ je mnohem méně mystický, o to více však šokující. Na řidiče taxislužby během výkonu povolání brutálně zaútočily nožem a kladivem dvě nezletilé dívky. Ani jedna z mladistvých neprojevuje žádnou lítost nad vykonaným zločinem a přestože se dívky bez nátlaku policii přiznají, odmítají uvést motiv a starší z dívek posléze z vazby prchá. Když Ystad díky rozsáhlému výpadku proudu utone ve tmě, čeká na Kurta nejeden děsivý nález.

firewall_anotace

Osmý případ Kurta Walandera z roku 1998 je malou sondou do současnosti a je fascinující, do jakých podrobností zabíhá Mankellova jasnozřivost. Přestože se počítačová technologie na konci dvacátého století nachází teprve v batolecím věku, Mankell čtenáři podrobně přibližuje problematiku počítačové kriminality, která si v ničem nezadá s tou současnou. Poukazuje na nevýhody a rizika moderního bankovnictví, už v té době závislého na počítačových technologiích a s přesností předpovídá nárůst internetových útoků s postupujícím časem.

Firewall na první pohled působí jako sled vzájemně nesouvisejících aktů, nicméně s každou další stránkou se před čtenářem čím dál jasněji vynořují obrysy vodítek, která spojují všechny případy dohromady. V sestavování příběhů, které dokazují, že i zdánlivě bezvýchodná situace má vždy jasné řešení, je Mankell velmistr v oboru. Firewall je důkazem, že slepá důvěra v technologický pokrok může být někdy naopak krokem zpět.

2015-12-29_2204_001

mankellHenning Mankell

1948—2015) se narodil ve Stockholmu, vyrůstal však na různých místech Švédska. Působil jako herec, divadelní režisér a manažer jak ve Švédsku, tak především v Africe, kde psal stranou evropského ruchu, do svých textů ovšem dokázal zakomponovat všechny kontinenty. Na začátku devadesátých let vytvořil postavu komisaře Wallandera a napsal o něm sérii knih, které ho proslavily po celém světě. Kromě série o Kurtu Wallanderovi vydal Host Mankellův detektivní thriller Číňan (2009; česky 2011).

Vydalo Nakladatelství HOST.