recenze_pyramida

Recenze: Henning Mankell – Pyramida

Komisaře Kurta Wallandera všichni známe. Na první pohled nerudný policista blížící se důchodovému věku, vzpěčující se nástupu moderních technologií, oddaný své práci a se srdcem ze zlata. To je Kurt Wallander dnes. Víme však, jaký byl komisař předtím, než se mu rozpadl manželský život a krví mu začaly kolovat ostrůvky cukru?

Anotace

Kniha Pyramida tvoří v sérii románů o komisaři Kurtu Wallanderovi krok zpět do minulosti a odhaluje ystadského kriminalistu tak, jak ho ještě neznáme. První případ vraždy řeší Wallander coby jednadvacetiletý pochůzkář v Malmö; poté ho zastihneme jako mladého otce, čelícího na Štědrý večer nečekanému nebezpečí; dále jako detektiva ve středním věku na pokraji rozpadu manželství a posléze jako samostatného vyšetřovatele, který řeší brutální vraždu místního fotografa. V titulním příběhu se Wallander představuje již v roli zkušeného kriminalisty, který při své práci kombinuje metodický přístup s intuicí a objevuje nečekané spojení mezi havarovaným letadlem a vraždou dvojice osamělých starých sester.

V této pětici poutavých příběhů, odehrávajících se před úvodním dílem série Vrazi bez tváře, sledujeme Kurta Wallandera na jeho cestě k sobě samému — jako výbornému kriminalistovi i jako člověku se všemi radostmi a starostmi.

Pyramidou Mankell odbočuje ze své tradiční románové cestičky a s mladým Wallanderem čtenáře seznamuje prostřednictvím pěti povídek, které vzestupně mapují osobní život a kariéru Kurta Wallandera napříč desetiletími. Všichni, kdo se při čtení Mankellových románů alespoň jednou zahloubali nad tím, jaký byl mladý Kurt Wallander, musí nad Pyramidou zajásat.

Recenze_mankell_pyramida

První povídka ilustruje komisaře Wallandera jako dvacetiletého mladíka, snažícího se na počátku šedesátých let prosadit jako detektiv. Do té doby musí jako pochůzkář krotit mládež protestující proti válce ve Vietnamu a ve volném čase čelí rozmarům svého otce a tehdy ještě přítelkyně Mony. K vzestupu po kariérním žebříčku mu pomůže náhoda, když Kurtův soused spáchá sebevraždu za záhadných okolností a Kurt se paličatě pouští do pátrání na vlastní pěst.

V následujících čtyřech povídkách pozorujeme, jak Kurtovi coby detektivovi přibývají zkušenosti, ale i vrásky, strasti, stříbro ve vlasech a kila. Spolu s manželkou Monou a dcerou Lindou opouští Malmö a přesidluje do Ystadu, kde na něj kromě sílícího chladu v manželství čeká nevídaná smrt muže během cesty v taxíku, vražda místního fotografa a případ žhářství, které mělo maskovat smrt dvou staropanenských sester.

Recenze pyramida
Pyramida je výjimečná nejen svým povídkovým formátem, ale především soustředěností na Wallanderův osobní život. Konečně dostáváme vysvětlení Kurtova ambivaletního vztahu k vlastnímu otci, přestože se nedočkáme uspokojivého objasnění vrtochů Kurtova tatínka, který ve volném čase leze na Cheopsovu pyramidu. Sledujeme proměny Švédska v průběhu desetiletí s četnými narážkami na skutečné události, jako například vražda premiéra Palmeho. Mankell předkládá čtenáři odpovědi na otázky jako chybějící kousky puzzle, a když ta skládačka života komisaře Wallandera začíná dostávat konkrétní obrysy, mnoho z nás na něj jistě trochu změní názor a nikoli k horšímu.

Pyramida je poutavým záznamem života jednoho skvělého fiktivního komisaře.

2015-12-29_2204_002

mankellHenning Mankell

1948—2015) se narodil ve Stockholmu, vyrůstal však na různých místech Švédska. Působil jako herec, divadelní režisér a manažer jak ve Švédsku, tak především v Africe, kde psal stranou evropského ruchu, do svých textů ovšem dokázal zakomponovat všechny kontinenty. Na začátku devadesátých let vytvořil postavu komisaře Wallandera a napsal o něm sérii knih, které ho proslavily po celém světě. Kromě série o Kurtu Wallanderovi vydal Host Mankellův detektivní thriller Číňan (2009; česky 2011).

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkujeme nakladatelství Host