recenze-videnske-bratrstvo-audiokniha

Recenze: Ingar Johnsrud – Vídeňské bratrstvo (audiokniha)

Krimiromán Vídeňské bratrstvo je první vlaštovkou z pera norského autora Ingara Johnsruda. Kritikou chválený počin u nás vydalo nakladatelství Host a brzy se ukáže, zda si podmaní i náročného českého čtenáře.

První díl série o Fredriku Beierovi nás bez zdlouhavého seznamování s postavami hodí rovnou do vody, konkrétně do vod zločinu. Zahořklý vyšetřovatel Fredrik Beier, muž se smutnou minulostí, se ocitá na předměstí Osla, kde v rámci pofiderní sekty s příznačným názvem Boží světlo došlo k brutální masové vraždě a několikanásobnému únosu. Fredrik se svou exotickou kolegyní Kafou dle stop soudí, že vrahů bylo více a podezření rázem padá na organizaci zabývající se vědeckými experimenty.

Mezi unesenými ovečkami Božího světla se s největší pravděpodobností nachází i dcera a vnuk političky Kari Lise Wetreové. Aneta Wetreová je vystudovaná laborantka a její záhadné zmizení jen nahrává teorii vyšetřovatelů. Postupně však Fredrik, Kafa a jejich vyšetřovací tým odhalují souvislost nejen s vědeckými experimenty, ale také stopy vedoucí až k tajemstvím druhé světové války.

Ingar Johnsrud stejně jako většina norských autorů vykazuje specifický “rukopis”, který jej na první pohled odlišuje, což se v tomto případě prokazuje jako významné plus. Dalším velkým kladem je autorova dokonalá orientace ve svém díle. Přestože je případ složen ze spousty vrstev jako lasagne a je do něj zapleteno mnoho postav, autor neztrácí nit, nezabíhá do zbytečných detailů a dějové linie tak dokonale dávají smysl. Johnsrud se s lehkostí přenáší přes riziko, s nímž se mnoho jiných autorů u tak složitě konstruovaných příběhů nedokáže správně popasovat, a z Vídeňského bratrstva vytváří plynulý celek.

V poslední době bývá ve spoustě skandinávských děl čerpáno téma druhé světové války a současný problém terorismu. Často se tak nedá vyhnout klišé a vyčpění tématu, avšak Johnsrud se obratně vyhýbá i tomuto a propojení obou témat ve Vídeňském bratrstvu působí přirozeně a nenásilně.

Přestože je tento román autorovou prvotinou, nenechává se Johsrud zahanbit a čtenářům tak předkládá opravdu výborně vypilovaný akční příběh. I navzdory drobným mouchám, které lze vypozorovat, je Vídeňské bratrstvo skvělým aperitivem pro autorovy další potencionální romány.

Ingar_Johnsrud_Videnske_bratrstvo_audio_recenze

K dokonalosti románu tak nechybělo málo a my jsme nedočkavě vyhlíželi audioverzi této knihy. V okamžiku, kdy nám nakladatelství One Hot Book Vídeňské bratrstvo poskytlo (sláva!) a ještě k tomu s Petrem Stachem jako s interpretem (třikrát sláva!), nám už v poslechu nemohlo nic zabránit.

Jen velmi zkušený posluchač si povšimne, že tato audiokniha je vlastně úplně první Stachovou audiovkou, kterou převyprávěl od začátku až do konce sám. Interpretace audioknihy je také z velké části herectvím a jelikož v této oblasti Petr Stach nemá žádné mezery, mění se Vídeňské bratrstvo v jeho podání na hotový koncert. Interpret se svého úkolu chopil s velkou chutí a domníváme se, že již brzy se dočkáme další audioknihy s narátorem Stachem.

Hudební stránka knihy se opět může pochlubit čistým štítem bez poskvrnky. Podbarvení, které je v tomto případě velmi nenásilné a dokonale jednoduché, výborně ladí se strohostí příběhu a nasazuje mu pomyslnou korunu.

Ingar_Johnsrud_Videnske_bratrstvo_audio

Co se audioknihy Vídeňské bratrstvo týče, nakladatelství One Hot Book znovu odvedlo vynikající práci a my se těšíme na další novinky ze světa audioknih.

ingar_johnsrudIngar Johnsrud

Norský novinář a spisovatel debutoval v roce 2015 románem Vídeňské bratrstvo, prvním dílem plánované trilogie s Fredrikem Beierem. Podle zahraniční kritiky předvedl v důmyslně utkaném akčním thrilleru schopnosti mistrovského vypravěče. Právě díky smyslu pro detail a umění vystavět bohatý a zajímavý příběh se autorovi dostalo obrovské pozornosti. Ingar Johnsrud žije se svou ženou a třemi dětmi v Oslu.

petr_stach_onehotbookPetr Stach
Vystudoval herectví na katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU. Od roku 1991 je ve stálém angažmá v divadle Minor, ale hrál také v pražském divadle Rokoko či v Národním divadle v jazzové opeře Dobře placená procházka. Jako filmový herec debutoval ve válečném filmu Tobruk (2008), dále se objevil v televizních seriálech Bazén či Případy 1. oddělení a roli dostal též v připravovaném seriálu Bohéma, o osudech filmových hvězd první republiky během druhé světové války a po ní.

Za poskytnutí  audioknihy děkujeme vydavatelství OneHotBook.