recenze_videnske_bratrstvo

Recenze: Ingar Johnsrud – Vídeňské bratrstvo

Krimiromán Vídeňské bratrstvo je první vlaštovkou z pera norského autora Ingara Johnsruda. Kritikou chválený počin u nás vydalo nakladatelství Host a brzy se ukáže, zda si podmaní i náročného českého čtenáře.

První díl série o Fredriku Beierovi nás bez zdlouhavého seznamování s postavami hodí rovnou do vody, konkrétně do vod zločinu. Zahořklý vyšetřovatel Fredrik Beier, muž se smutnou minulostí, se ocitá na předměstí Osla, kde v rámci pofiderní sekty s příznačným názvem Boží světlo došlo k brutální masové vraždě a několikanásobnému únosu. Fredrik se svou exotickou kolegyní Kafou dle stop soudí, že vrahů bylo více a podezření rázem padá na organizaci zabývající se vědeckými experimenty.

2016-06-16_1705

Mezi unesenými ovečkami Božího světla se s největší pravděpodobností nachází i dcera a vnuk političky Kari Lise Wetreové. Aneta Wetreová je vystudovaná laborantka a její záhadné zmizení jen nahrává teorii vyšetřovatelů. Postupně však Fredrik, Kafa a jejich vyšetřovací tým odhalují souvislost nejen s vědeckými experimenty, ale také stopy vedoucí až k tajemstvím druhé světové války.

Ingar Johnsrud stejně jako většina norských autorů vykazuje specifický “rukopis”. Přestože je případ složen ze spousty vrstev jako lasagne a je do něj zapleteno mnoho postav, autor neztrácí nit, nezabíhá do zbytečných detailů a dějové linie tak dokonale dávají smysl. Johnsrud se s lehkostí přenáší přes riziko, s nímž se mnoho jiných autorů u tak složitě konstruovaných příběhů nedokáže správně popasovat, a z Vídeňského bratrstva vytváří plynulý celek.

2016-06-16_1706

V poslední době bývá ve spoustě skandinávských děl čerpáno téma druhé světové války a současný problém terorismu. Často se tak nedá vyhnout klišé a vyčpění tématu, avšak Johnsrud se obratně vyhýbá i tomuto a propojení obou témat ve Vídeňském bratrstvu působí přirozeně a nenásilně.
Přestože je tento román autorovou prvotinou, nenechává se Johsrud zahanbit a čtenářům tak předkládá opravdu výborně vypilovaný akční příběh. I navzdory drobným mouchám, které lze vypozorovat, je Vídeňské bratrstvo skvělým aperitivem pro autorovy další potencionální romány.

2015-12-29_2204_001

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkujeme nakladatelství Host

1