recenze_jeji_zivot_v_ocich_panenky

Recenze: Ingrid Desjours – Její život v očích panenky

Autorka krimirománu Její život v očích panenky se v civilním životě specializuje na sexuální kriminologii. Při psaní čerpá ze svých zkušeností s různými typy sexuálních zločinců a na románu se projevují i autorčiny poznatky z práce pro belgickou policii. Od roku 2007 se naplno věnuje psaní a za svůj debut Echo získala ocenění Plume de Bronze.

Barbara se od svých vrstevnic dost liší. Ve svých čtyřiadvaceti letech nevymetá kluby s kamarádkami ani netráví víkendy s přítelem, nýbrž veškerý svůj čas i energii věnuje cukrovkou oslepené matce. Jediný únik od smutné reality pro Barbaru představují její panenky – Barbařina sbírka je početná a nyní se dívce splnil další sen, z obchodu s panenkami si domů odnáší Sweet Doriane.

Barbara je ve svých myšlenkách natolik zaměstnána novou panenkou a čerstvě získaným diplomem kosmetičky, že nemá šanci všimnout si násilníka, který se na ni v odlehlém parku zavěsí.

jeji_zivot_v_ocich_panenky_2

Na druhé straně se k policii po těžké nehodě vrací arogantní a nesnesitelný Marc Percoles. Už před událostmi, které jej připravily o nohu, bylo s Marcem těžké vyjít, nyní však terorizuje celé policejní oddělení zcela nepokrytě, tudíž se všem uleví, když je policista nasazen na případ Kníraté coury. Na Marcových bedrech teď leží zodpovědnost za dopadení ženy, která ohavným způsobem mrzačí a zabíjí muže v Marcově rajónu.

Navzdory recenzím na přebalu knihy se rozhodně nejedná o nijak hluboký a propracovaný román. Vzhledem k autorčině hvězdné kariéře psycholožky čtenář bude natěšený na seriózní krimithriller inspirovaný skutečnými událostmi, namísto toho se však dočká poměrně plytkého díla.

jeji_zivot_v_ocich_panenky

Její život v očích panenky je román plný nelogických zvratů a nesmyslných odboček a z celého díla je znát autorčina urputná snaha šokovat. Při svém povolání zřejmě mohla skutečně narazit na extrémy, které jsou hlavními pilíři románu, nicméně si dovolím pochybovat, že všechny popisované bizarnosti spolu figurovaly zároveň. Román se tak stává těžko uvěřitelným i na to, že se jedná o pouhou fikci, a místo neutuchajícího šoku vyvolává spíše pochybovačné zdvižení obočí.

Velkým mínusem je i předvídatelnost děje, která v tomto případě může skončit i předčasným odložením knihy. Je-li čtenáři už ve třetině románu jasné, kudy bude děj dále směřovat, může už situaci zachránit jen čtivá forma a i tento faktor tady značně pokulhává. Skoky mezi jednotlivými dějovými liniemi jsou násilné a nepřirozené, události neprobíhají plynule a budí zmatek. Nedostatek talentu se v knize autorka pokouší vyvažovat nechutnými a až zbytečně detailními popisy, ty však namísto zdravého vyvážení působí spíše jako tlustá vrstva makeupu ve špatném odstínu na aknózní pleti.

Pevně věřím, že Ingrid Desjours je špičkou ve svém oboru a denně se setkává s individualitami, které stojí za zvěčnění. Vhodnějším krokem by však bylo nechat své poznatky a nejzajímavější zážitky sepsat skutečným spisovatelem, který by se vystříhal zmiňovaných chyb.

2016-09-20_1152

ingrid-desjoursIngrid Desjoursová

(nar. 1976) je psycholožka specializující se na sexuální kriminologii. Několik let se u belgické policie podílela na vyšetřování sexuálních deliktů, od roku 2007 se věnuje psaní knih a scénářů kriminálních seriálů pro francouzskou televizi. Ve svých románech čerpá z mnoha psychologických profilů sexuálních zločinců, které při svém povolání vypracovala. Napsala několik detektivních románů, které měly velký ohlas nejen ve francouzském prostředí a kterým je společná velká znalost lidské psychiky a schopnost zprostředkovat čtenáři, co její postavy prožívají a jak se cítí. Za svůj debut Echo (2009) získala čtenářskou cenu Plume de Bronze (Bronzové pero). Nyní žije v Paříži.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkujeme nakladatelství Host.