recenze-moskva-jack-grimwood

Recenze: Jack Grimwood – Moskva

Ačkoli se britský autor a žurnalista na volné noze již dříve proslavil v žánru fantasy, Moskva je jeho prvním politickým thrillerem.

Píše se rok 1985 a Evropou cloumá studená válka. Štědrý večer poklidně plyne a jeho atmosféru nenaruší ani nález mrtvého mladíka na Rudém náměstí. Tělo je kompletně vyholené a zbavené krve, přesto se však ve jménu neexistující kriminality v Sovětském svazu schyluje k nenápadnému zahlazení stop. Vzápětí však zmizí dcera britského velvyslance a případ je přiklepnut majorovi vojenské tajné služby Tomu Foxovi. Fox je do Ruska převelen za trest a ani KGB není jeho přítomností nadšená. Do své práce se však Tom Fox ponoří naplno a ovzduší tak brzy začne houstnout.

Moskva je thriller skrz naskrz prolezlý špinavou politikou a brilantně zobrazující rozpínající se moc zla, které a světě přetrvává po desetiletí a živí se lidskou slabostí a strachem.

moskva

2016-10-02_1335_001Flashbacky do období druhé světové války, kdy příběh zapouští kořeny, vykreslil autor detailně a autenticky. Syrové vzpomínky na bitvu u Stalingradu i na dobytí Berlína hrají na nervy a vzbuzují emoce, obohacují dějovou linii odehrávající se v roce 1985 a dodávají thrilleru žádoucí jiskru. Grimwood si s pasážemi umně pohrává a demonstruje tak, jak dlouhé ruce válečná vřava má.

Pozadu nezůstává ani obraz Moskvy osmdesátých let. Nehostinná metropole, kde žijí pohádkoví boháči vedle kručících žaludků, zůstává neochvějná ve svém přesvědčení a odolává vlivům západu, které si pomalu nacházejí cestičku stále se zvětšujícími prasklinami v Železné oponě. Grimwood dokonale vystihuje Moskvu jako mocí zaslepený majestát, netečný k narůstajícím vraždám, a reálně tak do příběhu promítá povahu tehdejšího Ruska.

Postava Toma Foxe je surový diamant. Týrané dítě, nevyslyšený sen stát se knězem; to vše formuje charakter britského agenta bizarním způsobem. Foxovy útrapy nekončí ani v dospělosti a vnější faktory tak krůček po krůčku vysávají z agenta vůli k životu. Převelení do Moskvy se jeví jako Foxova poslední stanice a do nového prostředí Fox najednou zapadá. Neútěšným životem ztahaný agent zcela zapomíná na vlastní bezpečí a vypíná pud sebezáchovy, což má za následek urputné vyšetřování bez ohlížení se za sebe a krytí zad.

2016-10-02_1408Motiv vražd však postrádá jakýkoli náboj a vedle historických reálií bledne, až se ve výsledku zdá být zcela zbytečným. Napětí při hledání vraha také odpadá, politická scéna té doby stahuje veškerou pozornost na sebe a obyvatelé Ruska, už tak přesvědčeni o tom, že zločin v Sovětském svazu neexistuje, se o narůstající počet nevysvětlitelných vražd vůbec nezajímají. Přijít vrahovi na kloub se tak snaží pouze Fox.

Přestože se jedná o thriller, čtenáře možná poněkud překvapí absence vyloženě kladné postavy. Všichni zainteresovaní si nesou určitý nepřehlédnutelný škraloup a nikdo není vyloženě normální.

Foxovy osobní motivy k záchraně zmizelé dívky rovněž nebudí sympatie a jsou patetické. Agent se utápí ve výčitkách a vypátráním velvyslancovy dcery si chce v očích božích koupit odpustek za své bídné otcovství. Ve jménu dobrého skutku tak kráčí kupředu hlava nehlava a je tak ochoten položit život na někoho, jehož zmizení společnost ani nezaregistrovala.

Moskva jako politický thriller určitě sklidí u čtenářů úspěch, kdo však hledá napětí a skutečné vyšetřování, měl by jít raději o regál dál.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Kniha Zlín.