recenze_spiknuti_starmoney

Recenze: Jan Seghers – Spiknutí Starmoney

Přestože tento frankfurtský spisovatel, kritik, reportér a esejista nás svým příběhem odvane ze Skandinávie do Hesenska, podíváme se tajemnému spiknutí na zoubek.

Mladičký snědý prostitut Süleyman ještě před svítáním pohledem z okna vyprovází ženu, s níž strávil noc. Záhy poté, co žena nastartuje auto a opouští scénu, se bdící mladík stane svědkem nešťastné náhody, kdy motorkář nezvládne řízení a sjíždí do příkopu. Řidič je na místě mrtev a Süleyman v jeho kapse nachází kompromitující materiál s adresou místního politika. I bez tajemné obálky je brzy politikovo jméno vláčeno bahnem a mladý prostitut si uvědomuje, jak důležité materiály vlastní. Ostatně nejen díky aféře v tisku – Süleymana pronásledují dva nebezpeční muži, kteří se nerozpakují mu zapálit dům.

Současně je v zaplivaném frankfurtském hotelu nalezena mrtvola staré uznávané reportérky ve výslužbě. Herlinda Schererová zemřela smrtí špionů, vrah ji popravil střelnou ranou do oka. Její přítelkyně, reportérka Anna Buchwaldová, se Herlindiny vraždy obávala a proto se ze staré známosti obrací na Roberta Marthalera. Robert se zrovna nachází uprostřed rozchodu s přítelkyní Terezou, tudíž je pro něj případ mrtvé reportérky vítaným rozptýlením. Co se skrývá pod názvem Starmoney a kdo za ním stojí? Rozkryjí Robert s Annou tajemné spiknutí? A jak s vraždami souvisí volby do zemského sněmu?

2016-01-23_1311

Spiknutí Starmoney pro mě představuje obrovské zklamání. Přestože ani u předchozích Seghersových románů jsem nebyla schopna se s příběhem a postavami ztotožnit a nechat se vtáhnout do děje, od posledního románu německého uznávaného autora jsem čekala mnohem více. Děj je sice přezíravě rozdělen do tří částí, nicméně toto členění postrádá smysl a logiku a stává se naprosto zbytečným. Dohromady je nám předhozeno několik lákavých a pikantních témat, z nichž by kreativní autor vykřesal brilantní detektivku, žádné z nich však není dotaženo do konce a přestože se k nim román neustále vrací, jejich přitažlivost s každým odkazem bledne.

Více než jakási nedodělanost ovšem do očí bije neuvěřitelnost postav. Dialogy i myšlenkové pochody hrdinů jsou vykresleny způsobem tak kostrbatým a zkostnatělým, až se ptám, jestli je autor opravdu přesvědčen, že spolu takto lidé skutečně hovoří (a v tom případě nejspíš nikdy s nikým nerozmlouval), či jestli ošklivě selhal překlad. Rovněž samotné jednání postav budí spoustu údivu a neustálého zdvihání obočí a přestože se i v běžném životě setkáváme s odlišnými náturami a mezilidskými vztahy různého stupně narušenosti, pohnutky a činy Seghersových hrdinů se mi zdají nepřirozené a výstřední dokonce i na Německo.

2016-04-26_1916

Optimisticky jsem setrvala do samotného závěru knihy a očekávala alespoň pompézní finále s vyřešením všech nakousnutých záhad, nicméně zmatené skákání od jednoho tématu k druhému uprostřed strojených formulací poslalo nadějný závěr k šípku. Spiknutí Starmoney tak zůstává lákavé pouze názvem a Jana Segherse rozhodně nevystřeluje mezi špičku mezi autory dobrého krimi.

2015-12-29_2203

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkujeme nakladatelství Host

hostlogo