recenze-tanečnik-audiokniha-one-hot-book

Recenze Jeffery Deaver – Tanečník (audiokniha)

Americký autor špičkových thrillerů si od svých jedenácti let ukousl kousek snad každého žánru, než trvale zakořenil u krimi. Ještě jako student publikoval v mnoha časopisech a svůj otisk zanechal i v New York Timesech a časopise Wall Street Journal. My jej dnes známe jako autora, který nás zahlcuje kvalitními detektivními romány s dokonale zpracovanou psychologií postav a také jako významného přispěvatele do mnoha sbírek krimi povídek.

Román Tanečník je další ze série s kvadruplegikem Lincolnem Rhymem, u něhož je tělesný handicap perfektně vyvážen geniální mozkovnou. Sarkastický kriminalista by se ovšem neobešel bez své krásné kolegyně Amélie Sachsové, ošetřovatele Toma a zbytku výkonného vyšetřovacího týmu.

Zde ovšem nastává kámen úrazu. Lincoln Rhyme přichází o několik členů svého týmu, kteří se stali obětí nebezpečně inteligentního vraha. Vražda se sice neobešla beze svědků, ovšem nyní se tito tři lidé ocitají v hledáčku člověka, který se pohybuje v souladu se stíny – Tanečníka. Lincoln a Amelie tak stojí před zdánlivě nesplnitelnou časovou lhůtou – mají pětačtyřicet hodin na to, aby Tanečníka dopadli, jinak tři nepohodlní svědci zemřou.

Přestože si tajemný Tanečník co do geniality nezadá s Lincolnem Rhymem, nesmíme zapomínat na všehoschopnou Sachsovou, jejíž urputnost nezná mezí a je silnou zbraní mířící proti profesionálnímu vrahovi. Psychologická bouře zuřící mezi neznámým vrahem a Lincolnem si však žádá mnoho obětí na životech a z dané časové lhůty ubíhají minuty krok sun krok.

V Tanečníkovi Deaver vytahuje svá esa z rukávu hlemýždím tempem a s klidem pokerového hráče nijak s kartami na stůl nechvátá. Poměrně dlouho udržuje čtenáře v pomalém rytmu a vzbuzuje dojem, že Tanečník nebude stačit kvalitám prvního dílu série, Sběrateli kostí. Z důvodu nám neznámého se první část knihy vleče, nicméně brzy dostane čtenář facku v podobě nečekaného zvratu, který udává zbytku románu zběsilé tempo, kdy není možné knihu pustit z ruky.

Bohužel, zdlouhavý start neznalého čtenáře může odradit a ačkoli málokdo při prvním autorově váhání knihu hned odkládá, Deaver zde zkrátka udělal krok vedle a musíme mu to započítat k mínusům. Přestože se v průběhu dostává do kondice, zůstává záhadou, proč zkušený autor tolik otálel s pořádným rozjezdem.

Rovněž náznaky vztahu mezi Lincolnem a Amelií jsou sice vskutku komorní, nicméně poněkud neohrabané a nezanechávající příliš prostoru pro pochyby. Předvídatelnost vztahu těchto dvou hrdinů je úsměvná, naštěstí se autor stejně průhledně nepropaluje i v hlavní dějové linii.

Druhé polovině knihy nelze nic vytknout. Jakmile Deaver nabere balanc, je čtenář vtažen do smrtonosného víru událostí a úskoků, z nichž sálá adrenalin a ze samotné četby se tak stává málem sportovní disciplína.

Co se týče motivu, Deaver zde nikoho nezanechává na pochybách ohledně své originality. Stejně jako ve Sběrateli kostí jde o neokoukané téma a nešablonovité postupy, které by vraha odhalily příliš brzy. Tanenčík rozhodně nezaostává za předchozím dílem, naopak je výborným předvojem pro další pokračování.

Jeffery_Deaver_Tanecnik_audio_OneHotBook_3D

Co se týče audioverze Tanečníka, zastoupil tentokrát hlavní postavy herec a dabér Jan Vondráček. Jistě není náhoda, že nakladatelství OneHotBook často jako interprety obsazuje dabéry, jelikož zde je špičková práce s hlasem zaručena a léty praxe ověřena.

Jinak tomu není ani v případě Jana Vondráčka. Tento nenápadný muž s vizáží bankovního úředníka se za mikrofonem jako mávnutím čarovného proutku proměňuje v charismatického kriminalistu i ve svůdnou Amelii zároveň. Vondráčkova hlasová “schíza” je v tomto případě vskutku pozoruhodná a posluchač se ocitá v pokušení volat exorcisty, jelikož tolik hlasů v jedné osobě se naposledy nacházelo snad je v případě v Anneliese Michel. Jan Vondráček se své role chopil skutečně s gustem a je pozoruhodné, jaký koncert pro posluchače dokáže přichystat pouhým hlasem.

Na výbornou svou práci odvádí rovněž režie. Kapitoly jsou odděleny s neobvyklým citem pro plynulost děje a nemůže se stát, že by byly jednotlivé pasáže useknuty v nevhodný okamžik a působily tak při poslechu značně rušivě. Naopak, stopy v Tanečníkovi navazují souvisle a bez záchvěvů, velmi vhodně podbarveny působivými tóny.

Za hudební doprovod opět nemůžeme jinak, než se poklonit a tleskat. Občas si říkám, jestli není zvukařů u OneHotBook trochu škoda, když by mohli udělat kariéru i někde u filmu nebo u filharmonie, ale ta myšlenka je tak rouhačská, že ji musím zaplašit. Přesně tihle precizní hudebníci dříve při tvorbě audioknih chyběli a hlavně díky nim dnes audiokniha znamená mnohem víc, než jen přečtené dílo.

Suma sumárum, audio Tanenčík se ukázal jako velmi zdařilý kousek a my věrní posluchači se budeme těšit na další tvorbu z dílničky tohoto vydavatelství.

Jeffery DeaverJeffery Deaver

Americký spisovatel napsal svou první prózu už v jedenácti letech, byť šlo o román jen o dvou kapitolách. Zkoušel také uspět v country hudbě, hrál a zpíval po klubech v San Francisku i v Chicagu. Během studií žurnalistiky na Univerzitě v Missouri publikoval v několika časopisech a toužil po postu soudního zpravodaje prestižních listů Wall Street Journal či New York Times. Vystudoval též práva a poté se věnoval firemní advokacii na Wall Street. Od roku 1990 ho naplno zaměstnává pouze psaní knih. Je autorem více než třiceti románů a několika povídkových sbírek. Proslavila ho zejména série s originální postavou kvadruplegického detektiva Lincolna Rhymea, jejíž první díl byl v roce 1999 zfilmován, přičemž hlavní protagonisty ztvárnili Denzel Washington a Angelina Jolie.

vondracekJan Vondráček

V dětství chodil do dramatického kroužku, ale k divadlu se dostal až během vojny po gymnáziu (účinkoval v Armádním uměleckém souboru). Následovalo studium na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, odchod s celým ročníkem do nově vzniklého Dejvického divadla, účast na mnoha festivalech, řada ocenění a vstup do souboru Divadla v Dlouhé, jehož členem je dodnes. Díky seriálu Mentalista, v němž dabuje hlavní postavu Patrika Janea, je známý i jeho hlas (Cena Františka Filipovského 2010). Filmoví a televizní diváci jej mohli zaznamenat ve filmech Pokoj v duši (2009), Lidice (2011), Příběh kmotra (2013) nebo v seriálech České století (2013), Život a doba soudce A. K. (2014) či Vraždy v kruhu (2015).

Za poskytnutí  audioknihy děkujeme vydavatelství OneHotBook.