recenze-stockhom-delete-jens-lapidus

Recenze: Jens Lapidus – Stockholm DELETE

Švédský autor plánované trilogie z oblasti podsvětí a černých obchodů s auty, zbraněmi a drogami promítá do své tvorby vlastní zkušenost z oboru advokacie. Stockholm DELETE je druhým dílem série a opět vsází na netypickou hlavní dvojici.

Stockholm DELETE představuje smršť zločinů a nebezpečných her, jejichž pachatelé mají na rukou mnohdy spíše inkoust nežli krev. Autor se v románu striktně drží žánru noir a ani na okamžik nesejde z naplánované trasy.

Začátek se jeví velmi slibně. Mladý, avšak dávno vyhořelý hlídač securitní agentury je povolán k obhlídce objektu, v němž se spustil bezpečnostní alarm. Kromě neklamných známek vloupání však poblíž učiní ještě hrůznější objev, nález těla znetvořeného tak, že jeho identifikace je takřka nemožná.

Tato scéna je startovním výstřelem k postupnému pronikání do mnoha vrstev několikaleté špíny, pod jejímž povrchem se odehrávají nekalosti mnohdy se shovívavým přihlížením vyšších institucí.

sleva-dvacet-procent-na-krimi-kniha-zlin

Autor v románu těží z ústřední dvojice Ellie a Teddyho. Spojení mladé spořádané advokátky, jejímž hlavním pilířem v životě je morálka, a bývalého trestance Teddyho, který na druhé straně nemá problém s překračováním hranic, vytváří poněkud disharmonický celek. Smísit dva naprosto rozdílné charaktery je v případě Stockholm DELETE chytrým a dobře promyšleným tahem, avšak autor zde mísí jen suché přísady, tudíž není divu, že hlavním hrdinům chybí kyprost.

2016-10-02_1335_001Stockholm Delete svým motivem a dějovou konstrukcí místy připomíná kdysi kasovní trhák Obvyklí podezřelí, zejména díky memorandům, která prošpikovávají děj románu. Přepisy výslechů policisty a jednoho z podezřelých jsou velmi důležitým atributem příběhu, neboť svými skrytými a nenápadnými nápovědami bystrému čtenáři mnohé prozradí. Přestože se z počátku zdá, že se v přepisech probírá úplně jiný případ, který s hlavní dějovou linií nesouvisí, má ve skládačce své místo a je neoddělitelný. Bez této románové „odbočky“ by byl Stockholm Delete co do kvality jen poloviční a Lapidus tak názorně předvádí, jak mocné kouzlo se ukrývá v maličkostech.

Ačkoli ústřední vyšetřující dvojici něco málo chybí, Lapidus je při jejím zrodu mistrně vyhnul otravnému klišé a tak je spojení uhlazenosti a rebelantství navzdory očekávání originální. Poukazuje rovněž na fakt, že rozdílnost Ellie a Teddyho je jen povrchová, jelikož Teddy skrývá pod slupkou kriminálníka stejně čestný charakter jako jeho protějšek.

Tématika krádeží aut a prodeje zbraní a vůbec všech těchto černých libůstek nebude blízká všem čtenářům napříč všemi spektry krimi, každý však musí ocenit až advokátsky puntičkářský systém, jehož se Lapidus při psaní držel a který přinesl kýžené plody. V románu ani pod lupou nenajdeme hluchá či nadbytečná místa a každý dílek skládačky perfektně lícuje. Všechny hrany příběhu jsou dokonale ostré a jelikož žánr noir ani nemá hladit, tak je to jen dobře.

2016-10-02_1408Jediným záporem bude pro některé právě ústřední motiv. Temnota je ve Stockholm Delete úplně jiného ražení, než na jaké jsme u severských detektivek zvyklí a úplně se zde obejdeme bez příjemného mrazení v zádech. Stockholm Delete si na nic nehraje a nenasazuje si před čtenářem masku naopak se obnažuje v celé své syrovosti a zobrazuje podsvětí bez jakýchkoli příkras. Nemůžeme tedy rozhodně hovořit o mínusu jako takovém, jen je zkrátka přirozené, že se nikdo nemůže zavděčit všem.