recenze-joakim-zander-bratr

Recenze: Joakim Zander – Bratr

 

Švédský autor doposud dvoudílné série s Klarou Walldéen ve svých románech zúročuje vlastní poznání různých koutů světa. Joakim Zander se narodil ve Stockholmu, ale vyrůstal v Sýrii a Izraeli a svá středoškolská studia absolvoval v USA. Na univerzitě v Uppsale absolvoval práva získal doktorát na maastrichtské univerzitě.

Jeho první román Plavec vyvolal u čtenářů u kritiky vlnu nadšení a záhy se stal mezinárodním bestsellerem.

Bratr kráčí ve stopách svého předchůdce Plavce. V prvním románu si Zander vyšlapal klikatou a nástrahami obestřenou cestičku, v jejíchž kolejích neúnavně dusá Bratr.

Ústředním motivem je sourozenecká láska a odloučení dvou mladých lidí pod tlakem společnosti. Jásmín a její mladší bratr Fádí se jako děti ocitají ve Švédsku. Náhle vhozeni do do prostředí s kulturou zcela odlišnou od té jejich hledají útěchu a útočiště v hrstce chvil, kdy jsou bez dohledu frustrovaných rodičů a prozíravých pohledů svých spolužáků a sousedů.

Po letech je však Jásmín donucena stockholmský Bergort opustit a odtržení od Fádího pro ni není snadné. Přestože pak Jásmín žije svůj život daleko od Švédska, na bratra stále myslí. Fádí po sestřině odchodu hledá místo, kam by zapadl, a mladý člověk je v těchto situacích bohužel velmi ovlivnitelný těmi nesprávnými lidmi.

 

zander_bratr_recenze

 

Bratr nás protáhne napříč kontinenty a střídavě se ocitáme v stockholmské čtvrti Bergort, v New Yorku, Londýně a v Sýrii. Těžko určit, která v lokalit a dějových linií je tím pomyslným tahounem, neboť zásadní jsou všechny a jedna bez druhé by nedávaly smysl.

 

Časová rozmanitost je zde rovněž bohatá, nahlížíme na události z pohledu mnoha let a jak je tomu u Zandera zvykem, postupně se podél časové přímky dopracujeme až k jednotnému bodu. Díky této autorově strategii nabývá příběh na zajímavosti a Bratra tak osvěžuje, což je u této knihy bohužel potřeba.

 

bratr_recenze_zander

 

2016-10-02_1408Přestože je jádro příběhu příslibem silného a dojemného čtení na pozadí těžkých zločinů, není na Bratrovi moc co chválit. Zanderovo podání je natolik odosobněné a mechanické, že románové emoce jsou pouhým stínem těch skutečných a čtenář se těžko vžívá do hlavních hrdinů a ještě s většími obtížemi si pak představuje jejich duševní i fyzická hoře. Tento faktor je obzvlášť velkým mínusem právě v případě, kdy je román vystavěn zejména na nepřetržitelném poutu mezi nikam nezapadajícími sourozenci.

Zender se v nás snaží vzbuzovat dojem, že se v příběhu neustále něco děje, a právě tato překotná snaha o dějovou nabušenost vyznívá do prázdna a míjí se účinkem. Čtenář obrací stránku po stránce s pocitem, že TEĎ už se situace konečně rozčísne, v tuto chvíli už přece musí… jenže stránky plynou a plynou a kýženého výsledku se jen tak nedočkáme. Za toto vodění za nos si autor poplácání po zádech rovněž nezaslouží.

 

2016-10-02_1335_001Po technické stránce je však Bratr relativně v pořádku. Je třeba ocenit autorovu práci s časovou osou i precizní propojení různých lokalit, což ve finále nese své plody. U Zandera více než u jiných platí, že trpělivost růže přináší a bohužel ne každý čtenář je touto vlastností dostatečně vyzbrojen.

 

Bratr má potenciál kvalitního vína plné chuti, které však někdo nechal příliš dlouho otevřené.

 

Ukázka z knihy:

 

 

2016-10-25_1643

 

Knihu můžete zakoupit v Nakladatelství HOST, kterému tímto děkujeme za recenzní výtisk.