recenze-hush-baby

Recenze: Johanna Holmström – Hush Baby

Tato finská autorka a novinářka má vzhledem ke svému mladému věku na kontě už slušnou řádku románů. Její debut, sbírka povídek Zamčená a další povídky, vyšel už v roce 2003 a o čtyři roky později nakladatelství Söderström Förlag vydalo autorčin románový debut Z tvé touhy. Johanna Holmström je rovněž držitelkou Literární ceny deníku Svenska Dagbladet za sbírku povídek Camera Obscura z roku 2009.

Robin je dětská psycholožka. Pomáhá najít rovnováhu a klid dětem, kterým bylo úmyslně či neúmyslně ublíženo a dětem, které osud připravil o jednoho či oba rodiče. Robin její práce beze zbytku naplňuje a je ráda, že může bezbranným obětem podat pomocnou ruku. Ale kdo pomůže Robin?

Bývaly časy, kdy Robin nebyla uznávanou psycholožkou s přepychovou ordinací. Bývaly časy, kdy Robin byla také dítětem a spolu se svým starším bratrem Lukasem zažívala při bujarých dětských hrách spoustu dobrodružství.

Robin a Lukas vyrůstali s matkou Henrikou a otčímem Olofem ve čtvrti Vrakören. Ve vilové čtvrti nebyli jen prostými občany, díky Olofovi, úspěšnému realitnímu magnátovi, rodině patřila většina pozemků, byť se mezi sousedy netěšili velké popularitě.

johanna-holmstrom-hush-baby

Olof je nyní po smrti. Stejně jako Robinin starší bratr Lukas, jehož smrt v pouhých sedmnácti letech zůstává pro rodinu nadále záhadou. Robin se po letech vrací na místo, kde vyrostla a kde to všechno začalo. Vilová čtvrt za ten čas proměnila svou tvář, domky obývá společenská smetánka, která má na Robininu matku Henriku spadeno. Pod naleštěným povrchem a neupřímnými úsměvy však bují strach, který křiví charaktery i těch nejbezúhonnějších sousedů.

Hush baby je románem poněkud odlišným ve svém žánru. Od severských autorů, ženy nevyjímaje, jsme zvyklí dostávat stránku po stránce poctivou dávku mrtvol, záhadně nezvěstných osob a dechberoucích afér. Popřípadě tu mrtvolu jen jednu, zato pořádnou. Holmström však zvolila taktiku spící kobry, kdy dobrá polovina až třičtvrtina knihy plyne líným tempem fakírovy flétny. V závěru sice zápletka vygraduje a kobra zaútočí, avšak čtenář už dlouho nějaké rozuzlení očekává a tak není překvapen. Domnívám se, že Holmström na žádné nečekané zvraty ani nehraje, což právě dodává románu punc výjimečnosti.

2016-10-02_1335_001Jednoznačným kladem zde je nepatrný prvek nadpřirozena. Příběh je sice místy bohatě prošpikován postavou Kušostřelce alias Bažiňáka, pokud se tedy jedná o jednu a tutéž osobu či věc, avšak Holmström výrazně rozlišuje mezi chápáním Kušostřelce dospělými a pohledem na Bažiňáka dětskýma očima. Navzdory tomu poukazuje na to, že strach se projevuje u dětí i dospělých stejnou měrou a vytváří tak poutavé propojení mezi dvěma světy. Styl autorky je velmi příjemný, jako audiokniha by byl román vítaným pohlazením na duši.

2016-10-02_1408Zmiňovaný pomalu plynoucí děj je sice malým mínusem, nicméně je třeba občas mírnit napětí a adrenalin a k tomu je Hush baby jako stvořená.

Hush baby je románem, který si na nic nehraje, má se rád takový, jaký je a poslední, oč mu jde, je čtenáře překvapit. Mezi ostatními severskými detektivkami je trochu jako zlatá rybka mezi žraloky, rozhodně však neurazí ani náročného čtenáře.

johanna-holmstrmJohanna Holmströmová
Narodila se v jihofinském Sipoo, žije v Helsinkách a píše švédsky, druhým úředním jazykem ve Finsku. Působí jako finská spisovatelka a novinářka. Debutovala sbírkou povídek Zamčená a další povídky (2003). V roce 2007 vydala románový debut Z tvé touhy. O dva roky později získala Literární cenu švédského deníku Svenska Dagbladet za třetí sbírku povídek Camera Obscura (2009). Její knihy jsou se železnou pravidelností vřele přijímány čtenářskou obcí i literární kritikou, která je vyznamenala několika domácími cenami za literaturu. Nakladatelství Kniha Zlín vydalo v roce 2014 její druhý román Asfaltoví andělé z prostředí migrantské komunity, který vypráví o síle patriarchátu, kulturních propastech a spletitých cestách mezi identitami. foto: Cata Portin

Knihu můžete zakoupit v Nakladatelství Kniha Zlín, kterému tímto děkujeme za recenzní výtisk.