recenze-fontana-jonas-mostrom

Recenze: Jonas Moström – Fontána

Jonas Moström se narodil a vyrůstal ve švédském městě Bräcke, nyní však se svou rodinou žije ve Stockholmu, kde pracuje jako rodinný lékař. U nás tento autor zatím není příliš známý, ale už teď je jisté, že po přečtení románu Fontána začnou čtenáři po Moströmovi lačnit.

Fontána je první vlaštovkou krimisérie, která nám představuje nový typ hrdinky. Nathalie Svenssonová, psychiatrička se specializací na profily vrahů, ve svém pětačtyřicetiletém životě učinila radikální změny. Rozvod devítiletého manželství se suchopárným Hakanem dal Nathalii znovu křídla a tak není divu, že s pocitem znovunabyté svobody přelétá od jedné známosti k druhé.

SMS od mladé divadelní hvězdy za hluboké noci pro Nathalii představuje vášnivé setkání. Když však psychiatrička dorazí na místo určení, je mladý herec přímo před jejími zraky zastřelen neznámým pachatelem a kácí se do fontány. Šok je pro ženu o to větší, že tato vražda je navlas stejná, jako vražda Nathaliina prvního snoubence Adama před deseti lety. Je totožný i vrah? Co mají oběti společného a jak do skládačky zapadá Nathalie? Jedná se o náhodu, nebo měl vrah situaci přesně vykalkulovanou?

fontana-severske-krimi-recenze

Jonas Moström už nemohl sérii odstartovat lépe. Každý detail románu je dopředu perfektně promyšlen a autor se tímto mistrně vyhnul všem nechtěným spoilerům mezi řádky a slepým uličkám. Román neochvějně stojí na pevných základech a svým konceptem si v ničem nezadá s díly mnohem zkušenějších autorů. Moström prokázal veliký důvtip ve volbě profesní dráhy hlavní hrdinky, kdy Nathalii přiřknul svou vlastní profesi lékařky, zejména z tohoto důvodu je pak čtenář přesvědčen, že Nathalie skutečně ví, o čem mluví.

Fontána je vystavěna na dvou dějových liniích, kdy se tedy kromě současné vraždy herce Rickarda Ekengarda postupně dozvídáme i fakta z deset let starého případu vraždy Nathaliina snoubence Adama. Moström prozrazuje jednotlivé Adamovy investigativní krůčky s veleopatrností jemu vlastní, proto čtenář nemá až do poslední chvíle šanci se dozvědět identitu vraha. Zejména tato skutečnost stojí za vyzdvihnutí a v krimi branži je ceněným artiklem.

fontana-jonas-mostrom

2016-10-02_1335_001Kromě autorova tajemného okolkování s identitou vraha stojí za zmínku rovněž samotná postava Nathalie Svenssonové. Přestože autor bohatě zmiňuje i lékařčin osobní i milostný život a jeho peripetie, nezabíhá do zbytečných detailů a román si tak s přehledem udržuje standard kvalitní detektivky bez prvků románu pro ženy. Tato vyváženost je obrovským plusem a důkazem autorovy nevšední obratnosti.

2016-10-02_1408Odhalení vraha už sice neproběhlo bez ztráty kytičky, nicméně se jedná o mínus zcela bezvýznamné. Vzhledem k okolnostem, které k oběma vraždám vedly, si Moströmovo embargo na informace stojí stále velmi vysoko, takže mírnou rozpačitost při rozklíčování pachatele i motivu můžeme s klidným srdcem a přivřenýma očima prominout.

Se všemi klady a nepatrnými zápory tvoří Fontána harmonický celek, který čtenáře donutí vydechnout až s poslední stránkou. Troufáme si tvrdit, že startovní výstřel série s Nathalií Svenssonovou je perfektním aperitivem před dalším pokračováním!