rise-milosti-recenze

Recenze: Jørgen Brekke – Říše milosti

Norský rodák Jorgen Brekke, v civilu vzorný manžel a otec tří dětí, čtenářům přináší nový koncept detektivního románu. Ve svých dílech využívá prolínání současného vyšetřování s dávnou historií a za svůj debut V lidské kůži získal ceny Norlis a Nová krev.

Nález mrtvoly stažené z kůže v Muzeu Edgara Alana Poea s další tělo objevené v archivu knihovny v Trondheimu svádí dohromady cesty dvou zcela odlišných detektivů. Americká policistka Felicie Stone a norský inspektor Odd Singsaker, toho času v rekonvalescenci po rakovině, před sebou mají pořádně zapeklitý případ. Samotná skutečnost, že obě těla nesou zcela zjevné známky nelidského násilí, otřásá Norskem i Virginií, natož odhalení, že oba případy mohou souviset s více než pět set let starou minulostí. Jak do všeho zapadá záhadný text na prastarém pergamenu a dokážou oba rozdílní policisté najít společný směr vyšetřování ohavného zločinu?

Jorgen Brekke z Říše milosti učinil poklad, jehož obsah však bohužel objevitele trochu zklame. Potenciál románu je zastíněn nedotažeností charakterů hlavních postav a až příliš komorní atmosférou. Autorova snaha o velkolepé historicko-kriminální drama tak trochu lapá po dechu, přestože obecně splňuje veškeré atributy kvalitního románu s dvěma prolínajícími se dějovými liniemi.

rise_milosti_recenze_severskekrimi

2016-10-02_1335_0012016-10-02_1408Mezi plusy vyzdvihněme zejména báječný nápad sehrát dohromady nesourodou americko-norskou dvojici vyšetřovatelů. Až na zmiňovanou nemastnost neslanost charakterů obou postav je v mezinárodním spojení čtenáři poskytnuto všechno, co očekává. Motiv tajemného františkánského mnicha z šestnáctého století je rovněž vítanou změnou v konceptu současných detektivek, ačkoli by se s tématem dalo naložit obratněji. Modus operandi také patří mezi ty kreativnější způsoby, jak připravit nepřítele o život, přesto však u Říše milosti převládají mínusy.

Těžko přesně určit, co všem kvalitním faktorům románu ubírá lesk a zařazuje jej tak mezi slabší oddechovky. Snad samotný styl autora, který přes zřejmou vypracovanost pořád vykazuje známky nedozrálosti. Říše milosti se tak stává průměrným románem, který však autorovým následujícím románům ušlapává cestičku spíše vzhůru. Doufejme, že při dalším dílu série s inspektory Singsakerem a Stoneovou budou všechny mouchy vychytány a i náročnější čtenáři si tak přijdou na své.

jorgen-brekkeJørgen Brekke

Za recenzní výtisk děkujeme Nakladatelství XYZ a Albatros media.