recenze-honici-psi

Recenze: Jorn Lier Horst – Honicí psi

Jorn Lier Horst má k detektivkám rozhodně co mluvit. Norský autor je totiž bývalým vrchním vyšetřovatelem vestfoldského policejního obvodu a jeho debut Klíčový svědek z roku 2004 byl inspirován skutečným případem vraždy.

Stárnoucí vrchní komisař William Wisting je přesvědčen, že ve své branži už zažil ledacos a nic jej nemůže překvapit. Teprve telefonát jeho dcery Line, novinářky, jej vytrhne z iluze. Noviny chystají na základě argumentů vyšetřujícího advokáta rozmáznout sedmnáct let starou vraždu a únos teenagerky Cecilie Lindeové. Advokát tvrdí, že při procházení případu narazil na nové skutečnosti a že důkaz, který poslal domnělého vraha za mříže, byl zfalšován. Will Wisting, který před lety vyšetřování případu vedl, je nyní nucen opět vzít na svá bedra zodpovědnost za kauzu a postavit se starým strašákům čelem. Jeho dcera Line však krev svého otce nezapře a je rozhodnuta zjistit pravdu dříve, než noviny ráno článek otisknou. Dívka se svým jednáním dostává do pořádné šlamastyky, natož když je objevena mrtvola muže a Line je během pátrání napadena pravděpodobným vrahem. Souvisí tato čerstvá vražda s vraždou Cecilie Lindeové? Podaří se Wistingovi obhájit své počínání před sedmnácti lety a dokázat, že s důkazy nemanipuloval? Jak do všeho zapadá únos další dívky a byl tehdy před lety za mříže poslán skutečný vrah?

honici_psi

Honicí psi představují ve svém žánru menší raritu. Prošetřování staré kauzy tady sice bylo již mnohokrát, ale ne vždy máme možnost nahlédnout na problematiku očima zkušeného vyšetřovatele. Horst je unikátním ztělesněním neúnavného vyšetřovatele a skrytého spisovatelského talentu, který vyplul na povrch v pravou chvíli.

2016-10-02_1335_001Autorova detektivní minulost je tedy bezesporu největším kladem románu. Honicí psi tak nepostrádají autenticitu, nepůsobí přehnaným dojem a striktně se drží hlavní vyšetřovací linie. Díky tomu v románu nenarážíme na nesmyslné a nelogické odbočky, které zůstávají nevysvětleny, naopak vše má své místo a řád. Horst umožňuje čtenáři proniknout do zákulisí policejního vyšetřování tak, jak tomu ve skutečnosti je, a přes nesporně beletristickou formu jsou Honicí psi zároveň i kvalitním dokumentem. Charaktery postav jsou zpracovány na jedničku, dialogy jsou přehledné, románu nechybí ani špetka humoru na zpestření.

2016-10-02_1408Přes veškeré tyto klady zůstávají možné nepatrné mínusy dokonale skryty a patrně se čtenář ani žádných nedopídí.

Knihu Honicí psi ocení nejen ten, kdo si potrpí na zpracování skutečných případů a jejich volné interpretace a inspirace, ale i běžný čtenář řadových detektivek.

jorn_lier_horstJørn Lier Horst

Jørn Lier Horst patří k nejvýznamnějším norským detektivkářům. Věnuje se výhradně žánru krimi a detektivky píše nejen pro dospělé, nýbrž i pro děti a mládež. Vystudoval policejní akademii, kriminologii, psychologii a filozofii. Téměř 20 let pracoval jako vyšetřovatel, a ačkoli je od roku 2013 spisovatelem na plný úvazek, stále udržuje kontakt s oborem. Jeho velkou výhodou proto je dokonalá znalost policejní práce, kterou se snaží líčit přesně a bez příkras. Za to také často sklízí pochvalné kritiky. Svou první detektivku, v níž uvedl na scénu kriminalistu Williama Wistinga, napsal v roce 1995. Nesla název Klíčový svědek (Nøkkelvitnet) a byla založena na skutečné, nikdy neobjasněné vraždě. Doposud vzniklo v této sérii 10 knih, prozatím nejnovější pochází z roku 2015. foto: Christian Elgvin

Knihu můžete zakoupit v Nakladatelství Kniha Zlín, kterému tímto děkujeme za recenzní výtisk.