recenze-trhlina-jozef-karika

Recenze: Jozef Karika – Trhlina

Literární konto slovenského autora už čítá slušnou řádku románů. Tvorba Jozefa Kariky zahrnuje nejen příběhy z mafiánského prostředí, ale i experimentální rovinu mysteriózního thrilleru. Po úspěšných románech Strach a Tma je na řadě Trhlina, aby ve čtenáři zažehla jiskru hrůzy.

Už samotný vznik románu oplývá nádechem tajemna. V reakci na Strach autora kontaktuje Igor, který je přesvědčen, že mnohé události popisované ve Strachu nejsou jen pouhou fikcí a výplodem autorovy fantazie. Nemohou, protože Igor je zažil na vlastní kůži a prostřednictvím Jozefa Kariky se chce o svůj hrůzu nahánějící zážitek podělit se světem.

Během následujících šesti setkání Igor zatahuje autora hlouběji a hlouběji do příběhu, jehož důsledky jsou stejně mrazivé, jako samotný průběh událostí.

Igor je čerstvě odpromovaný nezaměstnaný inženýr, který aby ulehčil své přítelkyni Mie od břemene nákladů na společnou domácnost, bere za vděk i náhodným mizerně placeným fuškám na stavbách. Právě při jedné z nich během vyklízení prvorepublikové vily, která ve třicátých letech fungovala jako psychiatrická léčebna, narazí Igor na původní trezor a osud ruku v ruce se shodou náhod mladíkovi přihraje i klíče. Zklamání, že trezor místo cenností obsahuje jen zdravotní dokumentaci jednoho z pacientů a gramofonové nahrávky pacientových terapií, vystřídá adrenalin a stoupající vzrušení.

Z objevených dokumentů vyplývá, že Walter Fisher ve třicátých letech záhadně zmizel v přehledném terénu pohoří Tribeč, načež byl o tři měsíce později nalezen popálený, s četnými řeznými ranami a ve stavu hlubokého psychického zhroucení a dezorientace. Igor případ pojme jako materiál na senzační příběh na svůj blog, ovšem přirozená zvědavost jej žene dál vstříc záhadě mizení lidí v oblasti Tribeče a Igor si až příliš pozdě uvědomí, že se vydal na nebezpečnou cestu, která vede mimo veškeré turistické značky.

Trhlina se svým konceptem i původem diametrálně liší od ostatních mysteriózních thrillerů a je přímým důkazem, že i ze slovenských hvozdů může vzejít horor, který vysoce předčí i své severské kolegy.

trhlina-jozef-karika

2016-10-02_1335_001 To, čím Trhlina vyčnívá z řady thrillerů stejného žánru a převyšuje je minimálně o hlavu, je autorův nezaměnitelný sloh. Samotný příběh by v podání kohokoli jiného možná dopadl jako rozpačitý pokus o horor překotného tempa nebo jako vykrádačka dost mizerné a nadhodnocované Záhady Blair Witch, nicméně autor uchopuje Igorovo vyprávění jako surový diamant, z něhož za pochodu brousí skvostný šperk jedinečné kvality. I zdánlivě obyčejná a mírumilovná scenerie je vykreslena tak, že právě svou fádností a laskavou tváří dohání čtenáře k šílenství, jako by pod nevinnou fasádou probleskovalo čiré zlo.

Způsob, jakým Karika seznamuje čtenáře s těmi skutečně mrazivými a paranormálními prvky Igorovy výpravy, je kapitolou sám o sobě. Mnoho autorů při pokusu udržet ve čtenáři konstantní napětí po několik stránek než přijde šokující odhalení pohoří jako papír, ne však Karika. Než se v Trhlině prokoušete od Nakousnutí situace k jejímu Odhalení, budete napnutí tak, že si okoušete nehty až na krev a v hlavě budete zoufale a nedočkavě kvílet: pro lásku boží, už nás sakra nemuč a vybal to!

Samotný vznik románu je netypický a vybízí tak k mnoha diskuzím. Zakládá se Igorovo svědectví na pravdě, nebo se jedná o výstřelek kreativního chlapíka, který si chce urvat svých patnáct minut slávy? Jedná se snad o pomatence, který je zcela polapen v síti bludů? A nebo je Igor výplodem autorovy fantazie? Právě nejistota z tohoto pramenící zvyšuje literární „sexappeal“ Trhliny a zaručuje, že román neminete bez povšimnutí.

Karika nic nenechává náhodě a šikovně do románu zapracovává veškerý dostupný materiál, který se dané problematice věnuje. Pokud tedy patříte mezi čtenáře, kteří si googlují každé jméno, oblast či jinou narážku, kterou v knihách objeví, Kariku na jabkách nenachytáte. Autor odvedl opravdu pečlivou práci a o to více je Trhlina zlověstnější.

2016-10-02_1335Jediné, co Trhlině trochu kazí auru, je právě původce příběhu, Igor. Mladík od počátku působí velmi nevyzrále, nesympaticky a občas ve čtenáři může vzbuzovat nutkání natáhnout mu jednu pěstí. Na druhou stranu nejen pohodoví a charismatičtí lidé se stávají svědky neuvěřitelných a paranormálních událostí, a pokud je Igor skutečný, autor mu alespoň ponechal celou nezměněnou identitu a nepokoušel se proměnit osla v koně.

Trhlina je román, který se vám zavrtá pod kůži a pronikne až do morku kostí jako tuhý mráz. Igorovo svědectví může citlivým jedincům způsobit lehkou paranoiu a garantuje vám, že do lesů se jen tak nevydáte.