recenze-marco-jussi-adler-olsen-audiokniha

Recenze: Jussi Adler-Olsen – Marco (audiokniha)

 

V sérii Oddělení Q je zvykem, že každý jednotlivý díl věnuje prostor odlišné problematice a u Marca tomu není nijak. Pátý případ, jehož tíhu na svých bedrech opět nese Carl, Asad a Rose, nám tentokrát zprostředkovává pohled na korupci a těžký úděl ilegálů.

 

Patnáctiletý Marco se ve svém přirozeném prostředí poněkud vymyká. Na rozdíl od jeho blízkých a příbuzných, jejichž chlebem jsou krádeže, podvody a žebrota, by Marco rád vedl spořádaný život. Touží se vzdělat, pracovat, žít jako slušný člověk a neschovávat se. Jeho ideály však ostře kontrastují s rodinnou politikou, jejíž tempo udává strýc Zola. A Marco z vlastní zkušenosti ví, že není dobré klást odpor. Plán, jak od rodiny utéct, chlapec proto brzy zrealizuje. V okamžiku, kdy Marco na své cestě za lepším životem narazí na mrtvolu, se však dostává do prekérní situace.

 

Jak s chlapcovým osudem souvisí rozsáhlá korupční aféra, jejíž nitky sahají do nebezpečně vysokých míst, a hanebné zneužití humanitární pomoci v daleké Africe? Carl Morck a jeho všehoschopný tým je ochoten nasadit všechny dostupné páky, aby mezi oběma dějovými liniemi nalezl pojítko.

 

 

Jussi Adler-Olsen odkrývá čtenářům praktiky černé ekonomiky, přistěhovalectví a nijak nezastírá skutečnost, že ani ve Skandinávii nejsou všichni svatí a tráva není o nic zelenější.

 

2016-10-02_1335_001Nebyl by to Adler-Olsen, kdyby hlavní ingrediencí románu nebyla štědrá porce sarkasmu a černého humoru. Přestože se posléze podíváme na zoubek některým nedostatkům Marca, autorův nenapodobitelný styl a smysl pro humor tyto vady na kráse kamuflují lépe než Dermacol.

Autorův koncept série, jehož hlavní myšlenkou je poukázat na jednotlivé kriminální nešvary současné společnosti, i v tomto případě přináší kýžené plody. Na své si s pátým dílem série přišli všichni milovníci politických románů a znalci korupčních afér.

Adleru-Olsenovi nelze upřít neuvěřitelný organizační talent. Vybudovat dvě na pohled neslučitelné dějové linie, ve správném okamžiku je s velkou pompou protnout a zároveň nezanedbat neodmyslitelný psychologický vývoj hlavních postav je něco, u čeho by mnoho autorů tvrdě narazilo. Jussi však tyto manévry zvládá jako profesionál a my smekáme.

 

2016-10-02_1408Přesto všechno je však Marco doposud nejslabším dílem série. Netroufáme si tvrdit, že autorovi dochází dech, mírný úpadek kvality přičítáme na vrub spíše ústřednímu motivu. Jakkoli je politika a korupce palčivé téma, ve srovnání s psychopaty, sektami a únosy je to zkrátka trochu nuda.

 

jussi-adler-olsen-recenze-audio

 

Kde román trochu zaostává, tam jej zpátky na výsluní táhne bravurně odvedená práce vydatelství OneHotBook. Svěřte této partě do rukou průměrný román a oni ho promění v bestseller. Marco navíc nechává průměr daleko za sebou, proto se posluchači mohou těšit na strhující poslechový zážitek.

 

Snad nikdo si už nedokáže představit audioknižní zpracování Oddělení Q bez Igora Bareše, proto nás ani u Marca nečeká v tomto ohledu žádné překvapení a Carlu Morckovi vdechne život opět pan Bareš. Byli bychom se trapně opakovali, kdybychom stejně jako v předchozích čtyřech případech zmínili, že Oddělení Q píše Adler-Olsen panu Barešovi na míru, nicméně je to prostě fakt. Nadšení a elán, s nimiž se interpret do své role vžívá, jsou pro posluchače audioknihy rajskou hudbou a audiomol si ke knize vytváří mnohem silnější pouto, než jen pouhou četbou.

 

Co vytknout není ani soundtracku audioknihy. Hudební podbarvení je voleno decentně, s ohledem na skutečnost, že hlavním artiklem  je interpretův hlas a přednes, hudba proto vhodně utkvívá na pozadí a vybraně vykresluje atmosféru.

Marco je zkrátka vyvedeným kouskem jak v papírové, tak i v audioknižní podobě a je jen na čtenáři, která z variant se stane jeho srdcovou.

 

Jussi Adler-Olsen, (* 1950)

2016-01-05_2022Dánský spisovatel vystudoval politologii a filmovou vědu. Literatuře se začal věnovat už za studií, zpracoval první dánský lexikon kreslených seriálů. Hrál v několika hudebních skupinách, skládal hudbu k filmům, pracoval jako novinář, redaktor a nakladatel. Svou literární kariéru zahájil knihou Alfabethuset (Abecední dům, 1997), pak následovaly romány Og hun takkede guderne (A děkovala bohům, 2003) a Washington Dekretet (Washingtonský dekret, 2006). Později se začal věnovat tématům spojeným s rodnou zemí. Jeho kriminální série o kodaňském policejním oddělení Q dosud zahrnuje pět knih: Žena v kleci (2007), Zabijáci (2008), Vzkaz v láhvi (2009; 2012), Složka 64 (2010; 2013) a Marco (2012; 2014). V současné době vyšla kniha Nesmírný.

 

 

Igor Bareš, (* 1966)

2016-01-05_1948Studoval JAMU v Brně, přičemž občas hostoval v Divadle bratří Mrštíků. Později se stal postupně členem činohry Mahenova divadla a souboru Národního divadla v Brně. Od roku 2002 je na volné noze. Filmoví diváci jej znají např. ze snímků Výlet, Sluneční stát, Hezké chvilky bez záruky, Muži v říji, Největší z Čechů, Hořící keř, Fair Play a dalších. Zahrál si též v množství televizních inscenací i seriálů: Četnické humoresky, Detektiv Martin Tomsa, Zdivočelá země, Krev zmizelého, Strážce duší, Hraběnky, Pojišťovna štěstí, Horákovi, Případy 1. oddělení, Život a doba soudce A. K., První republika… Vedle herectví se věnuje i dabingu.