recenze-kolibrik

Recenze: Kati Hiekkapelto – Kolibřík

Finská autorka je civilním povoláním speciální pedagožka. S hlavní hrdinkou románu Kolibřík má mnohé společné, například také žila v srbské oblasti obývané maďarskou menšinou. Za svou prvotinu Kolibřík byla nominována na cenu Petrona  Award a druhý díl série (Zranitelní) získal cenu za nejlepší finskou detektivku roku.

Fekete Anna sice pochází z bývalé Jugoslávie, nicméně na severu Finska žije již dvacet let a díky skvěle zvládnuté finštině a dobré pracovní morálce nemá problém zapadnout v novém kolektivu jako vyšetřovatelka násilných trestných činů. Přestože nový parťák Esko je stará škola a tak trochu rasista, s ostatními kolegy se Anna sžívá a díky novému případu je hned vhozena do vody.

vanocni_soutez_kolibrik

Na odlehlé běžecké dráze je nalezeno tělo mladé dívky. Mrtvou Riiku někdo rozstřílel brokovnicí a policie v kapse její bundy nachází podivný přívěsek s aztéckým bohem Huitzilopochtli. Anně je přítomnost přívěsku na místě činu hned podezřelá, avšak kolegové její domněnku smetou ze stolu. Vrah se jeví jako veleopatrný profesionál, technici na místě činu nezajistí žádné stopy a jediným podezřelým v případu nadále zůstává Riičin bývalý přítel. Brzy je však nalezena další oběť; opět na odlehlé běžecké dráze a přítomnost přívěsku v kapse druhé mrtvoly už jistě není náhodná…

kobrik-recenze

Kolibřík je jako start nové finské krimisérie velmi slušný. Jsme zvyklí skrz pohled severských autorů vnímat skandinávské země jako krajiny s tradiční kulturou, nebesky čistou přírodou a vyspělou společností, Kolibřík však tyto dojmy rázem rozmetá. Namísto malebného koutku Finska se ocitáme uprostřed betonové džungle, kde za zdi omšelých paneláků žijí své bezútěšné životy nepřizpůsobiví přistěhovalci z Balkánu a uprchlíci z Blízkého východu. Na zaplivaných zpustlých hřištích se s chlapci tajně scházejí kurdské dívky, kterým se podařilo na chvíli uprchnout ostřížímu zraku matek, a tady také sledujeme druhou dějovou linii Kolibříka. Vytrvalá vyšetřovatelka Anna totiž kromě podivných vražd běžců sleduje rodinu jedné kurdské dívky, která by se mohla octnout v ohrožení života.

2016-10-02_1335_001Přestože Kolibřík nepřichází na trh s ničím převratným a nenabízí nijak zapeklitý zločin, Hiekkapelto román podává naprosto neodolatelným stylem, který ve finském krimirománu nemá obdoby. Vnitřní monology postav a osobní nesnáze a vzpomínky Anny Fekete jsou hnacím motorem pochmurné atmosféry, která prostupuje celým příběhem jako listopadové mrholení, a brousí Kolibříka v neobyčejně jasný diamant. Mezi plusy musíme vyzdvihnout rovněž přiměřenou propracovanost hlavních i vedlejších postav a jejich postupný a plynulý vývoj.

2016-10-02_1408K mínusům bohužel musíme zařadit samotné rozuzlení huitziloplochtiovských vražd. Je sice hezké, že čtenář neodhalí totožnost vraha hned v prologu, nicméně jeho demaskovaní je příliš překvapivé a náhodné, než aby působilo reálně. O to však v románu nejde, proto není třeba zoufat. Kolibřík je rozhodně milým překvapením z Finska a konečně mohu říci, že se snad z této krajiny dočkáme dalších kvalitních thrillerů.

2016-10-25_1643