recenze_katja_kettu

Recenze: Katja Kettu – Porodní bába (audiokniha)

Ačkoli se finská autorka Katja Kettu věnuje rovněž scénaristice a animovanému filmu, největší úspěchy zaznamenává právě na poli literatury. Za román Porodní bába získala Katja Kettu prestižní finské literární ocenění, Runebergovu cenu.

Přestože se konflikt mezi Německem a Finskem v letech 1944-1945 v literatuře často nezmiňuje, jedná se o významnou část druhé světové války. Děj Porodní báby je zasazen právě do této krušné kapitoly finských dějin a věrně mapuje i skutečné události.

Léto 1944 je v plném proudu a sluneční paprsky rozhodně nekorespondují s laponskou válkou zuřící na severu Finska. Navzdory válečné vřavě má porodní bába Šikmooká plné ruce práce. Šikmooká je nemanželská dcera pocházející ze šamanské rodiny a své důležité povolání plní vzhledem k okolnostem s největší možnou svědomitostí. Když se však zamiluje do německého důstojníka SS Johanesse, který ji něžně přezdívá Víločka, její cesta se od samaritánského údělu porodní báby oklikou odkloní.

poodni_baba

Šikmooká, neboli Víločka, následuje svého milého do zajateckého tábora Titowka 322, kde rázem zastane post zdravotní sestry. Ženám v táboře je třeba pomoci a ulevit jim od bolesti, vedle toho však Víločka v hojné míře provádí potraty. Prvotní pocit bezpečí však pomine záhy. Po smrti další zdravotní sestry se kruh kolem Víločky začne zužovat a porodní bába se ocitá uprostřed operace zvané Kravín…

Katja_Kettu_Porodni_baba_audio_OneHotBook

Katja Kettu si tímto počinem vysloužila nálepku brutální ženštiny, která si v otázce naturalismu v ničem nezadá s jeho zakladateli. Obsah audioknihy je věrným odrazem své obálky – šedivý a hrůzu nahánějící, ovšem největší ranou je fakt, že se nejedná o žádný výplod autorčiny zvrácené fantazie, nýbrž o holou skutečnost, která ani dnes není minulostí. Zvěrstva na ženách se páchala vždy a páchají se i dnes a to nejen tam, kde zuří válečný konflikt. Porodní bába je příběhem bez obalu, příběhem, z něhož se posluchači bude zvedat žaludek od první části až  do poslední kapitoly audioknihy.

Přestože zastávám názor, že dobrý interpret nepotřebuje kolegy, aby vyznění audioknihy bylo dokonalé, vydavatelství OneHotBook mě trojitým obsazením mile překvapilo. Kombinace Pavla Beretová – Jan Vlasák – Jaroslav Plesl podává Porodní bábu naplno a jejich hlasy podtrhují syrové kouzlo příběhu. Povaha Porodní báby si v tomto případě přímo žádá o “trojhlas”, tudíž vydavatelství i tentokrát vsadilo na jistotu a s výběrem interpretační trojice neudělalo chybu. Porodní bába se tak v podání paní Beretové a pánů Vlasáka a Plesla stává skutečně šťavnatým soustem pro každého knihomola.

2015-12-29_2204_001

katja_kettu_onehotbookKatja Kettu
Finská spisovatelka vystudovala režii animovaných filmů na Akademii umění v Turku a finskou literaturu na univerzitě v Tampere. Nakonec oklikou přes Tallinn a Londýn skončila v Helsinkách, kde vyučuje scenáristiku, natáčí videoklipy a píše knihy. V jejích příbězích se mísí krása s ošklivostí, vznešenost s nízkostí. Za svůj třetí román Porodní bába (Kätilö, 2011) získala Runebergovu cenu – nejvýznamnější finské literární ocenění.

2016-08-05_1758Pavla Beretová
Pochází z Ostravy, kde se v dětství objevila v několika pohádkách tamějšího studia ČT. Absolvovala herectví na DAMU v Praze a již během studia hostovala v Divadle v Celetné či na letní scéně v Pekařově. Od roku 2008 je členkou Činohry Národního divadla. Televizní a filmoví diváci ji mohou znát také z rolí v seriálech Ulice, Soukromé pasti, Nevinné lži, Terapie II či Život a doba soudce A. K. i ze snímků jako Okresní přebor – Poslední zápas Pepika Hnátka, Jako nikdy nebo Teorie tygra.

Jaroslav_Plesl_OneHotBookJaroslav Plesl
Český divadelní, filmový a televizní herec je absolventem divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Od roku 2001 je členem souboru Dejvického divadla. Televizní diváci jej znají ze seriálu Čtvrtá hvězda nebo jako moderátora dokumentárního cyklu Štíty Království českého a filmové publikum ze snímků jako Pravidla lži, Grandhotel, Zoufalci, Muži v říji, Největší z Čechů, Čtyři slunce, Krásno, Rozkoš nebo Díra u Hanušovic.

jan_vlasak_onehotbookJan Vlasák
Narodil se v Čáslavi, vystudoval brněnskou JAMU a následně se stal členem souboru divadla v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami (Divadlo Petra Bezruče, Státní divadlo, Divadlo E. F. Buriana, Státní divadlo v Brně, Realistické divadlo, Rokoko i Národní divadlo), v současné době je členem souboru Městských divadel pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Tři králové, PF 77, Hodina tance a lásky, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Cukrárna, Cirkus Bukowski, První republika) a filmů (Výchova dívek v Čechách,Milenci a vrazi, Vratné lahve, Bathory).

Za recenzní audioknihu děkujeme vydavatelství OneHotBook.