recenze-lara-dearman-dabluv-spar

Recenze: Lara Dearman – Ďáblův spár

Lara Dearman pochází z Normanských ostrovů, kde se odehrává i její první román. Autorka se dlouho pohybovala v oblasti financí, než ji zcela přemohla chuť k psaní a román Ďáblův spár zrcadlí vše, co autorka na Normanských ostrovech miluje.

Mladá investigativní žurnalistka Jenny Doreyová se po traumatickém zážitku vrací z Londýna zpět na ostrov Guernsey, kde se pokouší v domě své matky uspořádat si svůj život a zbavit se duchů z minulosti. Místní noviny dávají Jenny příležitost a mladá žena se nemůže dočkat, až vymění odhalování skandálů za nudné zprávy o místní politice. Její naději však brzy rozpráší nález utonulé mladé dívky na pláži. Vzhledem k dívčiným psychickým potížím a špatnému vztahu s rodiči policie hodlá případ uzavřít jako sebevraždu. Jenny tuto možnost odmítá akceptovat a vrhá se do pátrání na vlastní pěst. Netrvá dlouho a Jenny se podaří odhalit celou sérii záhadných úmrtí mladých dívek, které na ostrově za posledních padesát let utonuly a byly považovány za problémové.

Jenny svým přesvědčením nakazí i vysloužilého policejního inspektora Michaela Gilberta a rázem se před dvojicí vznáší otázka; stojí za smrtí mladých děvčat na ostrově jejich zanedbání, nebo sériový vrah, který až doposud unikal?

Ďáblův spár je prvním dílem série Tajemství Jennifer Doreyové a přestože se zpočátku zdá rozjezd poněkud zasekaný a rozvláčný, výsledek čtenáře jistě potěší.

2016-10-02_1335_001Prostředí Normanských ostrovů a konkrétně ostrova Guernsey představuje uzavřenou komunitu, která zejména před padesáti lety bedlivě slídila kolem nejbližších sousedů a třásla se na skandál. Od té doby uplynulo mnoho vody ale z Ďáblova spáru je zřejmé, že se na ostrově zase tolik nezměnilo. Navzdory tomu, že se na Guernsey obyvatelé velmi dobře znají a žije mezi nimi i spousta pamětníků, se ostrov stal bezpečným útočištěm sériového vraha po dlouhou řadu let. Autorka tak poukazuje na rčení, že pod svícnem je největší tma a že si nikdy nemůžeme být jistí, co je náš soused zač.
Propojení poválečné minulosti s přítomností je ve většině románů sázka na jistotu a ani v tomto případě nešlápla autorka vedle. Kapitoly z Jennyina a Michaelova pohledu se střídají s okénkem do let, kdy byla zavražděna některá z obětí, a čtenář si tak může krok za krokem utvářet obrázek o pachateli. Autorka nabízí mnoho vodítek, z nichž ovšem jen některá skutečně formují profil vraha a nejsou jen cestou do slepé uličky.

Vzhledem k tomu, že se jedná o první díl série, autorka adekvátně dávkuje postřehy ze života hlavních postav; neprozrazuje na ně příliš a nechává si dostatečný prostor pro rozvíjení charakterů v dalších dílech. Seznámíme se tak se zásadními momenty z historie Jenny i Michaela a zjistíme, co utváří jejich postavy. Mnoho aspektů však zůstává nadále záhadou a my se tak máme na co těšit v dalších dílech.

Závěr románu nenechá nikoho na pochybách, autorka se zdatně poprala s výstavbou děje a vyústění Ďáblova spáru tak může slavit úspěch. Do poslední chvíle si se čtenářem autorka pohrává a nabízí mu spoustu možností, bystrý čtenář však nebude identitou vraha příliš překvapen.

spar

2016-10-02_1408Požitek z četby trochu kazí pomalý rozjezd, který je obestřen řádkou matoucích odboček a nelogických vysvětlení.
Zejména zpočátku je čtenář zahrnut množstvím vedlejších postav, které se však postupem prokáží jako nepodstatné a vcelku zbytečné. Toto je jedna z věcí, která román drží velmi zkrátka a trvá pár kapitol, než čtenář vyselektuje jen to opravdu důležité.

Ďáblův spár se však ve výsledku prezentuje jako velmi slušný román, u něhož je pokračování vítanou událostí. Literární výlet na Normanské ostrovy rozhodně doporučujeme a snad se brzy setkáme u dalšího mordu.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství HOST.