recenze_lars_kepler_hypmotizer

Recenze: Lars Kepler – Hypnotizér

Pod pseudonymem Lars Kepler tvoří a své příběhy do klávesnice ťuká manželská dvojice Alexander a Alexandra Ahndorilovi. Pro svou spisovatelskou krycí přezdívku si prozíravě vybrali část ze jména jiného velikána, autora Larssona, matematika a astronoma Keplera. Pod rouškou anonymity se pokouší vytvořit zcela nový odstín thrilleru – a to se jim také daří.

2016-01-23_1311

Hypnotizér nás přivádí do dobře známého Švédska. Uznávaný odborník na léčbu traumat pomocí hypnózy, Erik Maria Bark, si dávno předsevzal, že s hypnózou končí. Už nikdy nikoho nepřivede do stavu změněného vědomí. Psychiatr míní, život mění. Stačí jeden telefonát od policejního komisaře, svérázného Joony Linny, a psychiatrův slib sobě samému bere za své. Mrazivá prosincová noc, do té doby stejná, jako všechny předchozí, obrací Erikovi život naruby a stává se noční můrou. Na nemocničním lůžku v milosrdném bezvědomí spočívá mladý chlapec, téže noci nalezen na místě činu v kritickém stavu. Na členy chlapcovy rodiny, rodiče i obě sestry, někdo nečekaně a brutálně zaútočil. Přežil jen Josef. Starší sestra beze stopy zmizela a její šance na přežití, je-li nějaká, se s každým tiknutím hodin zmenšuje. Ani Joona Linna, který se takovou maličkostí, jako lidský faktor, nenechá zastrašit, nedoufá, že by Josef po prodělaném šoku byl schopen objektivně vypovídat. Alespoň tedy ne za běžných okolností. Jediným úkolem Erika Barka je mladíka zhypnotizovat a pomoci tak Joonovi a jeho týmu vypátrat vraha a únosce mladíkovy starší sestry. Přinejmenším tedy zpočátku… Poté, co jeho konání a policejní vyšetřování spustí nečekaný sled událostí, zmizí Erikův syn. Psychiatr tak pod nátlakem Joony i vlastních vzpomínek na minulost, kdy se jeho profesní i manželský život ocital na pokraji zkázy, konečně bere život i vyšetřování do svých rukou.

2016-01-23_1311

Rozhodujícím momentem a aspektem, proč po Hypnotizérovi sáhnout všemi deseti, je chvíle, kdy si přečtete výcuc na přebalu. Když před sebou vidíte čirou hrůzu, bezmála horor, shrnutou v pár větách, není proč otálet. Jestliže se Kepler rozhodnul obohatit severské krimi o prvky hororu a využít finty využívané ve filmech, může si na seznamu udělat velkou fajfku. Hypnotizér vládne slovem natolik, že není nic snazšího si při četbě za očními bulvami přehrávat knihu jako film. Kepler nám nijak nepodsouvá svou představu, naopak, i přes detailní opisy charakterů postav a prostředí nechává prostor pro čtenářovu představivost rozsáhlý jako australské pláže. Hypnotizér bourá všechny dosavadní představy o thrilleru. Ačkoli jsem skalní fanynkou Stiega Larssona, nesouhlasím s tvrzením, že manželé “Keplerovi” jsou jeho pokračovateli. Přestože je možné, že Larssonova tvorba Keplera v mnohém ovlivnila, v mých očích ho možná i překonal. Nebylo by moudré srovnávat, Larsson je Larsson a Kepler zase Kepler, každý čtenář si názor vytvoří sám, avšak domnívám se, že Hypnotizér je jasným důkazem, že Ahndorilovi vychytali drobné chybičky, které u Larssona lehce překážely, a severský thriller se tak stal démantem o něco vybroušenějším. Jediné, co trochu zamrzí, je nedostatečný prostor pro Joonu Linnu. Je to člověk velkého ducha, složité povahy a temné minulosti. Naštěstí je Hypnotizér jen první vlaštovkou vynikající série a Joony si ještě užijeme dosytosti.

2016-01-23_1311

Román Hypnotizér není čtěni pro slečinky. Stránky jsou zvlhlé krví, slzami, můžete se vyděsit do zešedivění. Jste-li však lehce narušené povahy, směle do čtení. Román si právem zaslouží pět hvězdiček.

2015-12-29_2204_002