recenze-lars-kepler-lovec-kraliku

Recenze: Lars Kepler – Lovec králíků

Šestý díl s Joonou Linnou jsme nedočkavě vyhlíželi více než rok. Manželé Ahndorilovi za celou svou Linnovskou kariéru nezklamali, proto byla laťka nastavená setsakramensky vysoko. A to se občas může vymstít…

Joona Linna si už druhým rokem kroutí svůj trest ve věznici s nejvyšší ostrahou a zatím celkem úspěšně. Bývalému kriminalistovi se daří vyhýbat se mnoha vězeňským potyčkám, které nezřídka vypukají právě za účelem poškodit švédského policistu. Joona Linna se však prozíravě drží v pozadí, obklopen jen hrstkou spřátelených vězňů a vězeňské návštěvy využívá k setkávání se svou přítelkyní z mládí.

Sofie je bývalá fotbalistka, která neútěšnou finanční situaci řeší po svém. Na webových stránkách se nabízí jako společnice pro movité pány a přestože má tato profese své stinné stránky, Sofie si v zásadě nestěžuje. Věří svému instinktu a zkušenostem ostatních kolegyň a všechny své schůzky s muži si zapisuje do diáře pro případ nebezpečí.

ukazka-z-knihy-lovec-kraliku-lars-kepler

Brzy se však na vlastní kůži přesvědčí, že i instinkty se mohou krutě mýlit a že svým lehkovážným počínáním může ocitnout v ohrožení života. Poté, co ji jeden z klientů ve svém domě poníží, znásilní a pokusí se ji zabít, se v jeho domě objeví maskovaný muž, Sofiina klienta bez milosti popraví a záhy mizí v černé noci. Jelikož zavražděným je švédský ministr, policie v čele se Sagou Bauerovou pracuje s verzí terorismu. A Sofie jako přeživší svědek se rázem mění v hlavní podezřelou. Švédská policie tak do vyšetřování zapojuje všechny páky, přičemž své nejlepší eso tentokrát netahá z rukávu, nýbrž z vězení.

O předchozích dílech série se dá říct mnohé a každý čtenář si v jednotlivých románech našel své, nicméně ve všech případech zůstává jedna neměnná – špičková kvalita. Každý Keplerův román byl vystavěn s architektonickou precizností, stál na základech strhujícího motivu a nosnou zdí byly psychologicky bravurně rozpracované postavy. Lars Kepler tímto určil a zajistil vysoký standard, jehož udržení se stalo velkou výzvou. A zde bohužel zaznamenáváme rozkol víc než mírný.

2016-10-02_1335_001Naše pomyslná nosná zeď naštěstí zůstává pevně stát a odolává vichřici pochybností. Joona Linna i Saga Bauerová se pochopitelně za poslední roky v mnohém změnili a jejich postavy procházejí nevyhnutelným vývojem, s tím však čtenář od začátku počítá a tento faktor je v románu žádoucím. Keplerovi se naštěstí i přes komplikovaný vývoj podařilo udržet staré dobré jádro obou hlavních postav a se stejnou láskou rozpracovává i charaktery ostatních nových hrdinů. Za tento bod musíme Keplerovi přiznat plusko.

Útěchou v šestém románu série je rovněž i Keplerův roztomilý nešvar rozepisovat jednání postav a jednotlivé situace do nejmenších podrobností, od ranního čištění zubů ve sprše až po poslední myšlenky honící se hlavou před usnutím. Mnozí sice zaznamenávají tuto Keplerovu autorskou strategii jako poněkud otravnou, avšak v průběhu všech románů si na ni čtenář natolik uvykl, že by v Lovci králíků jednoduše chyběla.

2016-10-02_1408Bohužel motiv Lovce králíků tentokrát není tahounem románu a naopak díky němu příběh zabředává hlouběji a hlouběji do podprůměru. Samozřejmě je tento faktor čistě subjektivní a záleží na preferencích každého čtenáře, je však nutné podotknout, že Kepler se v minulosti vytasil s mnohem lákavějšími tématy, než je politické pozadí. Evidentně celosvětová hrozba terorismu výrazně ovlivnila i literaturu napříč kontinenty, bylo by však sympatičtější nacházet v krimirománech prvky odlišné od novinových článků.

Vzhledem k vysokým nárokům na švédskou manželskou dvojici bude zřejmě pro mnohé Lovec králíků zklamáním, přesto však tento román nepochybně u Keplerových fanoušků zaboduje a bude patřit k tomu lepšímu, co tento rok čtenářům nabízí.

2016-10-25_1643