recenze_lars_kepler_playground

Recenze: Lars Kepler – Playground

Dlouho očekávaná kniha Larse Keplera je konečně tady, oproti sérii s Joonou Linnou však přináší změnu. Ta přichází už v obsazení. Místo ostříleného Joony Linny je ve sci-fi románu Playground hlavní protagonistkou žena, avšak neméně drsná.

Jasmin Pascalová-Andersonová je poručíkem švédské armády. Její jednotka je vyslána na misi NATO v severním Kosovu, kde během válečné vřavy Jasmin přichází o své muže. Sama Jasmin utrpí vážná zranění a na celých čtyřicet vteřin její srdce přestává bít. Místo světla na konci tunelu a známých mrtvých tváří, které popisují lidé po klinické smrti, však Jasmin vidí něco jiného. Za čtyřicet vteřin mezi životem a smrtí Jasmin zažívá podivnou pouť přístavem, kde se její duše ocitá ve zmatku spolu ostatními nemrtvými.

Po resuscitaci a následném probuzení se Jasmin se svým zážitkem svěřuje svému příteli, ovšem její neuvěřitelné dobrodružství rodina nechápe a odmítá jej přijmout jako fakt. Jasmin se tak nadobro vzdává armády, nachází nudné a klidné zaměstnání a stává se svobodnou matkou pětiletého synka Danteho.

Zdánlivě idylický život však nemá mít dlouhého trvání. Zážitky z klinické smrti přežívají hluboko v Jasminině nitru a je jen otázkou času, kdy a co je vyprovokuje zase na povrch. Poté, co Jasmin ztropí scénu v synově školce a je tak hospitalizována v léčebně, přetrvávají spory s otcem jejího synka o opatrovnictví a jednoho zimního dne Jasminino auto spolu s malým synem a babičkou smete z cesty jiný vůz a Jasmin se opět ocitá TAM.

lars_keplar_playground_recenze

Pro fanoušky krimisérie s Joonou Linnou je náhlá změna konceptu i hlavního hrdiny románu šokem a možná i zklamáním. Ačkoli se nejedná o klasickou keplerovinu, není Playground takovým nezdarem, jak by se mohlo zdát. Po překonání prvotního rozladění si čtenář uvědomí, že v rukou drží prapodivný, nikoli však vyloženě marný počin švédské dvojky.

Některým svým oblíbeným pilířům totiž Kepler zůstává věrný. Je fakt, že hektolitry krve ve fantasy (nebo sci-fi, chcete-li) románu vyznívají poněkud tupěji, než v detektivce, ovšem v tomto případě je to takový záblesk původního Keplera, který potěší. Samotné Jasminino putování dimenzí, která neznamená ani smrt, ani život a zároveň však obojí, je známkou vyspělé fantazie manželů Ahndorilových, přestože má místy nedostatky. Je velkou záhadou, proč je zde svět klinické smrti vykreslen jako čínský přístav, ovšem proč ne. Čínský přístav by si totiž jako svět mezi životem a smrtí představil asi jen málokdo, prostředí tak alespoň nepůsobí kýčovitě a mainstreamově.

Zajímavým faktorem je plynutí času. Vteřiny ve skutečném světě totiž znamenají v Honkongu nemrtvých hodiny a čekající na verdikt si mohou své bytí na mezníku onoho světa zpestřit útěkem před místními gangy. Pokud totiž nejste mrtví, mohou vás za kdejakou maličkost dorazit.

Playground ovšem dokázal zamávat i s reálným časem. Při čtení předchozích Keplerových knih čas letěl jako splašený, u Playgroundu se však četba trochu více táhne, milovníci sci-fi však možná zaznamenají právě opačný jev, tak se s námi nezapomeňte o zážitek z četby podělit!

2016-09-28_1439

kepler-lars_c_lena-ahlstrom_volneLars Kepler

je pseudonym, za nímž se skrývá manželská dvojice Alexandra Coelho Ahndorilová (nar. 1966) a Alexander Ahndoril (nar. 1967). Společně vydali pět bestsellerových krimi románů s hlavní postavou komisaře Joony Linny, které byly přeloženy také do češtiny: Hypnotizér (2010), Paganiniho smlouva (2011), Svědkyně ohně (2012), Písečný muž (2013) a Stalker (2015). Hypnotizér se rovněž dočkal filmového zpracování v režii Lasseho Hallströma. Doposud se prodalo přes pět milionů výtisků všech knih série, jen v České republice více než čtvrt milionu. Playground (2015) je nový thriller z žánru urban fantasy.

Za knihu děkujeme  Nakladatelství HOST.

Nechte se inspirovat dalšími recenzemi knih z Nakladatelství Host::

recenze_peter_may_utek