audiokniha_recenze_bohove_gothemu

Recenze: Lyndsay Faye – Bohové Gothamu (audiokniha)

Americká prozaička Lyndsay Faye představuje první díl série s detektivem Timothym Wildem. Bohové Gothamu čtenáře uvrhnou rovnou do víru New Yorku 19. století. Mladý Timothy Wilde je díky svému staršímu vykutálenému bratrovi čerstvým nováčkem v řadách policejního sboru, který představuje první krůčky moderního vyšetřování. Přestože Timothy není novým údělem příliš nadšen, jeho přítomnost u policie se záhy ukáže být zásahem shůry. Nález nezletilé prostitutky z místního bordelu je teprve začátkem událostí, jejichž středobodem je masový hrob přetékající zohavenými dětskými tělíčky.

Bohove_Gothamu_titul_OneHotBook

Bohové Gothamu mají chlapecký šarm, který čtenáře chytí za srdce. Samotná hlavní postava se od svých fiktivních protějšků z jiných děl detektivního žánrů diametrálně liší. Timothy Wilde není žádný zahořklý mrzout, jemuž řešení případů padá do klína samo dílem štěstěny, ani geniální myslitel s pohlednou tvářičkou. I přes veškerá úskalí, která Timothy musel v životě překonat, přes vlastní fyzický hendikep a finanční situaci, zůstává citlivým a vnímavým chlapíkem. Timothyho vztah ke staršímu bratrovi Valentinovi se navlas podobá mnoha reálným sourozeneckým poutům, aniž by působil klišovitě.

Bohove_Gothamu__OneHotBook

Skutková podstata zločinu pak není ničím, co by ostříleného znalce detektivek mohlo vyvést z rovnováhy. S masovými hroby dětí jsme se setkali už na tisících stránkách, neřku-li o skutečných případech. Zajímavější je sledovat z pohodlí domova kroky nově vznikajícího policejního sboru, který se teprve učí našlapovat po tenkém ledě a zvládat umění spravedlnosti. V době, kdy policejní orgán teprve zjišťuje rozsah své pravomoci a nelze hovořit o žádném precedentu, o který by bylo možné se opřít, je velmi obtížné zajistit pořádek v ulicích, natož se pouštět do operací jako je vyšetřování vraždy.

Lyndsay Faye v románu skvěle využívá své znalosti dané doby a problematiky. Bohové Gothamu jsou po technické stránce brilantně zvládnutou detektivkou, která svou autenticitou nepřestává udivovat. Přestože se jedná o krimiromán, strčí do kapsy i většinu rádoby důvěryhodných historických děl. Propracovanost jednotlivých postav a prostředí dělá Bohy Gothamu výjimečným románem,  kterému se čtenář bude rád vracet.

Pro ty, kdo dávají přednost mluvenému slovu, je k dispozici audiokniha z dílničky OneHotBook. V roli Timothyho uslyšíme skvělého Martina Písaříka a doufáme, že ne naposledy. Role Timothyho Wildea je doslova jako psaná na míru panu Písaříkovi, který se do mladého detektiva vžil opravdu s chutí a na jeho podání Bohů Gothamu je tento elán znát.

Díky energickému nasazení Martina Písaříka je poslech audioknihy mnohem lepším zážitkem než samotná četba a audioverzi románu vřele doporučujeme!

2015-12-29_2204_001

lyndsay_fayeLyndsay Faye

Americká spisovatelka se narodila v kalifornském San José. Studovala na belmontské Notre Dame de Namur University a poté se živila jako divadelní herečka. Roku 2005 se přestěhovala do New Yorku za prací a volné dny před před večerními představeními si začala krátit psaním. Literárně debutovala roku 2009 holmesovskou poctou Dust and Shadow: An Account of the Ripper Killings by Dr. John H. Watson (Prach a stín: Zpráva doktora Watsona o vraždách Rozparovače). Bohové Gothamu (2012) jsou jejím druhým románem, na který navázala úspěšným pokračováním Seven for a Secret (2013, Sedmero spiklenců), nominovaným na prestižní detektivkářskou cenu Edgar.

pisarikMartin Písařík

Už jako dítě účinkoval v televizním filmu Karla Kachyni Městem chodí Mikuláš. Poté nastoupil do amatérského divadla Radar, kde dodnes působí v inscenacích pro nejmenší. Vystudoval hudebně-dramatický obor na Pražské konzervatoři, vzdělání si doplnil i studiem muzikálu na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Po angažmá v Divadle ABC se stal stálým hostem v Městských divadlech pražských, kromě toho účinkoval i v dalších divadlech (Na zábradlí, Ta Fantastika, Rubín, Kalich, Na Jezerce). Objevil se rovněž ve filmech jako Stříbrná vůně mrazu, Snowboarďáci, Ro(c)k podvraťáků, Lovci a oběti; známý je i z televizních seriálů Bazén, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Ententýky… Vyzkoušel si také moderátorskou práci a hojně se věnuje dabingu. Koncertuje s kapelou Akustik, pro kterou skládá a zpívá vlastní písně.

Za recenzní audioknihu děkujeme vydavatelství OneHotBook.