recenze-vsemi-dary-obdarovana

Recenze: M. R. Carey – Všemi dary obdarovaná

Liverpoolský autor Mike Carey má kromě románů na kontě i spolupráci na filmových scénářích a jeho vášeň pro komiks pramení už z dob, kdy jako dítě maloval obrázkové příběhy pro mladšího brášku.

Desetiletá Melanie je prototypem současného školního outsidera. Dívka je nadprůměrně inteligentní, jejím velkým koníčkem jsou báje ze starého Řecka a mezi ní a učitelkou Justineauovou panuje křehké souznění. Malá Melanie by v normálním světě nepochybně byla otloukánkem celé třídy, ale tady je vše jinak.

Příběh nás přivádí do prostředí přísně střežené vojenské základny, kde je Melanii a ostatním dětem poskytováno vzdělání. Zatímco paní učitelku si děti chovají v oblibě, krutý seržant Parks a doktorka Caldwellová moc velkou fanouškovskou základnu nemají. Melanie si však spolu s ostatními jasně uvědomuje, že ani bez těch dvou by nejspíš základna nemohla fungovat. Za zdmi základny totiž panuje úplně jiný svět, než jaký se rozprostírá kolem nás – a v něm svrchovaně vládnou nenasytná kanibalská monstra, jejichž jediným palivem je lidské maso.

recenze-vsemi-dary-obdarovana

Za těchto okolností brzy nastává nevyhnutelné. Základna je napadena a jen zázrakem se Melanii, učitelce Justineauové spolu s Parksem, Caldwellovou a vojínem Gallagherem podaří uprchnout. Správná pětka putuje k místu zvanému Maják, jedná se totiž o poslední místo v Británii, které není zpustošeno smrtonosným zombie virem. Není však už pozdě?

Jen když si přečtete anotaci na obalu knihy – no schválně, jen si ji přečtěte – zní to jako recept na totální debakl. A pro některé taky ano. Fantasmagorie o zázračných dětech, na které nepůsobí nelítostný parazit, zatímco celá Británie se pomalu mění v mozky požírající armádu tlejícího masa, je fakt silná káva i na nejotrlejší čtenáře. Věřím však, že ten, kdo se v podobném žánru vyžívá a na kontě už má všechna ta Metra 2033 a jiné, bude vcelku mile překvapen.

Říká se, že v téhle knize najdeme vše. Napětí, smích, snad i nějakou hodně ujetou formu romantiky. Proč ne, kdo hledá, najde, a minimálně ve vztahu mezi Melanií a paní Justineauovou, která dívce svým způsobem nahrazuje maminku, něco jemně romantického je.

2016-10-02_1335_001Osobně se mi líbí, a považuji to za plus, že v tomto scifi románu má každý svou jasně danou roli. Melanie je zde za pozorovatelku, která už je léty praxe v onom prapodivném ústavu obroušená, a snaží si veškeré paranormální jevy příliš nepřipouštět. Radost, kterou prožívá při vyučování s oblíbenou učitelkou, pak na čtenáře doslova dýchá a jinak pochmurný příběh prosluňuje drobnými paprsky. Slečna Justineauová je pak v každé situaci subjektem, který zmírňuje všeobecné napětí a dodává příběhu hřejivost a jas, Parks je za krutopřísného rase a doktorka Caldwellová má jako vědkyně na sobě naloženou veškerou zodpovědnost, která jí neumožňuje být vysmátá, i kdyby sebevíc chtěla. Jasné, přehledné.

2016-10-02_1408Samotný příběh není ničím novým a převratným. Apokalyptický motiv plenícího viru a hrdinství několika přeživších už tady byl nesčetněkrát a je už jen na tvůrci, jak moc dokáže ze stokrát omílaného tématu vykřesat něco nečekaného. Lze říct, že motiv je zde jasným mínusem, nicméně zpracování není až tak zoufalé, jak by leckdo mohl předem soudit a forma příběhu se na zobáčku vah schyluje spíše k plusovým hodnotám.

Suma sumárum, scifi a podobné žánry opravdu nepatří k těm, kterým bych se chtěla v budoucnu věnovat. Ovšem čtenářům, kteří se v této oblasti cítí jako ryba ve vodě, by Všemi dary obdarovaná mohla přinést kýžený požitek.

carey-m-r_c_charlie-hopkinsonM. R. Carey

(nar. 1959) je pseudonym britského spisovatele a scenáristy, autora již několika úspěšných titulů. Podílí se mimo jiné na slavné komiksové sérii Lucifer, která vypráví příběhy oblíbené postavy z komiksu Sandman Neila Gaimana, a jako komiks adaptoval i Gaimanovo Nikdykde. Kromě spolupráce s komiksovým vydavatelstvím dc Comics také píše scénáře pro televizi a celovečerní filmy. Práva na  překlad románu Všemi dary obdarovaná (2014) byla prodána do více než dvaceti zemí. Kniha se dostala do užšího výběru prestižní sci-fi ceny Arthur C. Clarke Award a byla nominována na ocenění James Herbert Award. Letos má premiéru také filmová adaptace v režii Colma McCarthyho, který se podílel na kultovních seriálech Sherlock a Pán času (Doctor Who).

2016-10-25_1643