recenze-kdo -zavrazdil -ucastniky-djatlovovy-expedice-martin-lavay

Recenze: Martin Lavay – Kdo zavraždil účastníky Djatlovovy expedice?

Martin Lavay, český autor mnoha publikací věnovaným kontroverzním tématům, si tentokrát bere na paškál ruskou záhadu z roku 1959.

Zánik Djatlovovy expedice patří mezi jednu z největších neobjasněných záhad 20. století. Výprava se zpočátku nijak nelišila od těch předchozích. Devět mladých lidí (sedm mužů a dvě děvčata) už podniklo spoustu výprav v různých podmínkách a dá se tedy říct, že se jedná o zkušené horaly. A tak přestože pohoří Ural je pro mnohé velkou výzvou, pro tuto mladou partu jde o rutinu a na výlet se těší. Že za pár dní prohrají bitvu o holý život nikdo z nich netuší.

Dodnes není známo, co se tehdy 1. února 1959 pod Mrtvou horou odehrálo. Když se Djatlovova výprava z Uralu nevrátí ve stanovený termín, rozbíhá se pátrání. Vyšetřovatelé sice střízlivě počítají s nejhorším, avšak nález těl studentů překoná i jejich nejděsivější představy. Ačkoli oficiální příčinou smrti bylo uvedeno podchlazení, všechny přítomné šokuje neobvyklé zbarvení mrtvých těl a nevídaná zranění. Odborníci se dokonce vyjádří, že zranění takového rozsahu nemohla způsobit žádná lidská bytost a že jsou důsledkem velmi silného tlaku či nárazu. To a nelogické zběsilé opuštění stanu, kdy jej členové skupiny pro rychlejší únik rozpárali zevnitř, jen nahrává různým teoriím. Vyděsil členy Djatlovovy výpravy infrazvuk? Nebo šlo o tajné testování jaderné zbraně, rakety? Vyskytuje se v oblasti Yetti?

Mapa-djatlovova-expediceMapa

Kniha Kdo zavraždil účastníky Djatlovovy expedice patří mezi unikát ve svém oboru. Autor se do studia dané problematiky vrhnul doslova po hlavě a především vytrvale a výsledkem je perfektně zpracovaná publikace nenechávající prostor pro pochybnosti. Martin Lavay při psaní myslel na všechno a proto se kromě samotného průběhu událostí všech dnů výpravy dozvíme fakta a zajímavosti o oblasti, o různých vládních projektech, o kmeni Mansijů a jiných, o Yettim, autor pro méně znalé ochotně a podrobně vysvětluje i spoustu ruských pojmů a zvyklostí. Veškeré kuriozity a skutečnosti jsou podloženy zdroji, mapami a nákresy, výňatky z pitevních zpráv (což považuji za obzvláště zajímavé!) jsou doplněny rovněž o fotografie.

cleni-djatlovovy-vypravyČlenové výpravy

Autor se zabývá snad všemi vyřčenými teoriemi o události a hledá argumenty, které tyto teorie podporují a které je naopak vyvrací. Každé jednotlivé teorii je věnován stejný adekvátní prostor a jsou čtenáři podány tak, aby si sám utvořil vlastní názor, Lavay ani náznakem čtenáři nepodsouvá “své vlastní” možné vysvětlení záhady a celou dobu zůstává dokonale nestranný.

01627. ledna 1959. Djatlovova výprava v 41 kvartal vyfocená společně s místními lidmi (stojícími na schodech srubu).

Velkým lákadlem jsou také úryvky deníků členů Djatlovovy expedice. Díky nimž si i my jako laici můžeme utvořit náhled na to, co způsobilo smrt mladých studentů a díky jejich zápiskům si k nim nemůžeme nevybudovat určitý vztah a sympatie. Lavay se striktně vyvarovává nepodloženým klepům a u každého zmíněného dohadu nás na neověřitelnost dané informace zřetelně upozorňuje. Kniha tak nesklouzává k jakési bulvaritě a naopak se dere na špici literatury faktu.

djatlovova-vyprava28. ledna 1959. Členové výpravy se loučí s desátým členem expedice, Jurijem Jefimovičem Judinem (na snímku uprostřed), kterému na začátku cesty nebylo dobře, vrátil se do civilizace a jako jediný masakr přežil. Vlevo je vůdce výpravy, Igor Djatlov, vpravo Ludmila Alexandrovna Dubininová.

Troufám si tvrdit, že Kdo zavraždil účastníky Djatlovovy expedice je doposud nejlépe zpracovanou publikací na toto téma a nezbývá než doufat, že se autor i v budoucnu bude věnovat podobným nikdy neobjasněným záhadám. Nebudou na řadě vraždy u Bodomského jezera?

martin-lavay

Martin Lavay

Novinář, spisovatel, autor webu Zajimavosti.info, milovník bílé čokolády a pampeliškového medu, obdivovatel Boucherovy Diany, malého Bubu a Médi Bédi i hledač Měsíční šachty a Moctezumova ztraceného zrcadla.

Zdroj: Zajímavosti.info , martinlavay.blog.idnes.cz