recenze-mats-olsson-pod-maskou

Recenze: Mats Olsson – Pod Maskou

Ve své rodné zemi byl tento švédský autor dlouhá léta známý zejména jako novinář. Za novinařinu obdržel Olsson spoustu ocenění a tento standard si udržuje i jako autor románů. Jeho krimiromán Trest a smrt se stal velmi oblíbeným a vyšvihl tak Olssona mezi špičku autorů žánru krimi.

Harry Svensson si život novináře ve výslužbě užívá plnými doušky. Konečně nachází dostatek času pro své koníčky a částečně se věnuje provozu restaurace, které je spolumajitelem, a vlastně si nemá nač stěžovat. Poklidný tok staromládeneckého života mu záhy rozčeří noční vpád malé dívky do jeho domu.

Harry intuitivně vytuší, že by na dívku pod svou postelí neměl nijak upozorňovat, zejména ne dva motorkáře, kteří byli dívence v patách. S pomocí svého starého přítele a parťáka do nepohody se pustí do vyšetřování na vlastní pěst a je odhodlaný zjistit, kdo jsou ti muži, proč dívku v noci pronásledovali a kdo vlastně je to děvče, které si vybralo jeho dům jako útočiště. Jako vysloužilý novinář Harry přesně ví, na jakých místech se ptát a jaké otázky klást, přesto však při rozkrývání rozsáhlé mafiánské sítě několikrát skončí vlastní vinou v pasti.

Pod maskou je slušný krimiromán poukazující na špínu společnosti. Trochu paušálně, avšak poutavě vyobrazuje prohnilost vysoce postavených a okolím vážených občanů a nedostatky dohání sympatickým hlavním hrdinou.

pod-maskou-recenze

2016-10-02_1335_001Obzvláště chytrý tah je zakomponovat do příběhu šokem oněmělou dívku. Pokud by totiž dívenka byla schopná ihned po odjezdu motorkářů Harrymu vyklopit zásadních padesát procent celé pravdy, měl by to novinář příliš jednoduché a jeho role v románu by nebyla nepostradatelná.

Román má řádku svých těžko ulapitelných much, nicméně nemotorné charisma Harryho Svenssona dopad všech nedostatků zmírňuje. Novinář zde zastává roli pláštěnky, po níž kapky všech nedotažených stránek románu neškodně stečou. Harry vždy vystihne moment, kdy je zapotřebí zasáhnout dobře mířenou poznámkou nebo nepromyšlenou a nebezpečnou akcí, která odvede čtenářovu pozornost. Za ústřední postavu jsme tak autorovi velice vděční, neboť bez Harryho Svenssona by byl román pouze čtvrtinový.

Olssonovo civilní povolání žurnalisty prokazuje románu velkou službu, jelikož své zkušenosti a zážitky autor silně promítá i do života hlavní postavy. Svensson tak působí dojmem, že ví, co dělá, a jeho postava tak získává punc důvěryhodnosti. Je sice zřejmé, že některé stránky novinářského povolání Olsson trochu přikrášluje, avšak s přihlédnutím k tomu, že se jedná o fikci, je to pochopitelné a rovněž žádoucí.

2016-10-02_1335Motiv románu je však nepřehlédnutelně klišovitý a místy neútěšně plytký. Motorkáři a ruská mafie nejsou takovými tahouny, aby mohli společně s nedotaženou konstrukcí románu vytvářet harmonický celek a vyvažovat tak ostatní negativa. V tomto případě je autorova žurnalistická minulost spíše překážkou, neboť po technické stránce je Pod maskou románem obstojným, nicméně postrádá jiskru v příběhu, která by pustý novinový článek o kriminalitě povznesla na úroveň špičkové beletrie.

Jednání postav je často podnětem k údivu a vysoko zdviženému obočí díky své pochybné logice. Sice si uvědomujeme, že se jedná o fikci, přesto je však minimálně zvláštní, že Harry Svensson a jeho přítel se nijak podrobněji nezabývají nad možnými důsledky svého počínání v momentu, kdy se bez pomoci a vědomí policie rozhodnou ukrývat nezletilou dívku a sami vypátrat praktiky motorkářského gangu.

Pod maskou patří mezi slabší romány, přesto si však určitě najde své fanoušky a přesvědčí mnohé čtenáře k přečtení prvního dílu.

Za knihu děkujeme nakladatelství Kniha Zlín.