posledni_zkouska_recenze

Recenze: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt – Poslední zkouška

Prozatím poslední díl krimisérie se Sebastianem Bergmanem představuje čtenáři úplně nový rozměr zločinu vraždy a vykresluje netypický profil vraha. Švédsko obchází hrůza. V různých školních budovách byly v jednom týdnu nalezeny hned dvě oběti s prostřelenou hlavou. Zavražděný mladík i žena mají kromě stejného modu operandi ještě jedno pojítko – nezvládnutý test všeobecných znalostí připnutý na zádech a na hlavě špičatou čepici typickou pro poškoláky.

posledni_zkouska

K vraždám je povolán tým Torkela Höglunda spolu se Sebastianem Bergmanem. Ve vyšetřovacím týmu vládne trochu napjatá atmosféra a všichni členové se potýkají s vlastními nezanedbatelnými problémy, avšak nevyzpytatelný sériový vrah donutí Vanju, Torkela, Uršulu, Billyho a Sebastiana srazit hlavy dohromady. Policie brzy zjišťuje, že obě oběti figurovaly v televizních reality show Hotel Paradise a Hledá se táta, neblaze proslulých svou pochybnou úrovní a zaměřením na diváky slabého intelektu. Sebastian a jeho kolegové tak mají co do činění s vrahem, kterému už trend adorování povrchnosti, hlouposti a omezenosti přerostl přes hlavu a uchopil stav věcí do svých rukou.

Hjort s Rosenfeldtem dokázali takřka nemožné. Ostatní detektivky, krimiromány či thrillery jsou v souladu s onou dobrou stránkou člověka, kdy čtenář automaticky a bez debat postavu vraha odsuzuje, nechápe, odmítá. Avšak přestože je vražda hrozný a neomluvitelný zločin, Poslední zkouška vrhá na tento akt úplně jiné světlo.

Ve světě, kde se média stala bohem a modlou a kde je společnosti podsouváno, že zviditelnění se pomocí vlastní hlouposti, nahoty a skandálu přinese člověku peníze a slávu, už nezbývá dost místa pro znalosti, inteligenci a přirozený intelekt. Jen hrstka mladé generace, té, která má v rukou naši budoucnost, zná jména (natož snad díla) lidí, kteří skutečně něco dokázali. Akademiky, umělce, vědce a autory vytlačily z povědomí pseudocelebrity a youtubeři. A vrah z Poslední zkoušky toho má dost. Sebastian Bergman a Torkelův vyšetřovací tým tak stejně jako čtenář stojí před velkým morálním dilematem.

2016-10-02_1335_001Všichni fanoušci série se Sebastianem Bergmanem jistě ocení, že autoři ani zde neopomínají osobní problémy hlavních postav. Bez propracovanosti charakterů a vedlejších dějových linek by hlavní linie vyzněla naprázdno, což Hjorth s Roseneldtem samozřejmě dobře ví a na konceptu románu je znát ruka scénáristy. Dalším velkým plusem je v tomto případě i téma vraždy. Narozdíl od dřívějška se policie tentokrát potýká se zločincem, který si zachovává chladnou hlavu, dodržuje pravidla a pokud člověk není úplně tupý, není vrah prakticky vůbec nebezpečný.

2016-10-02_1408Poslední zkouška má však jedno dost významné mínus. Tím je konec, kterým pánové Hjorth a Rosenfeldt nechávají otevřená vrátka pro další díl a čtenáři tak nezbývá nic jiného, než v nejistotě čekat.

A co Vy? Prošli byste sítem vraha?

Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt
Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt

Michael Hjorth (na obrázku vpravo; nar. 1963)  je jedním z nejvýznamnějších současných skandinávských scenáristů a producentů. Je spoluzakladatelem produkční společnosti Tre Vänner, která stojí mimo jiné za prvním opravdu úspěšným švédským sitcomem Svensson Svensson (1994) nebo filmem Snadný prachy (Snabba cash, 2010). Hjorthova tvorba se pohybuje napříč žánry, od komedií přes horory až k detektivkám.

Hans Rosenfeldt (na obrázku vlevo; nar. 1964)  pracoval jako ošetřovatel lvounů, řidič, učitel a herec. Tvorbě pro televizi se věnuje od roku 1992. Napsal scénář ke dvaceti televizním seriálům, včetně mezinárodně úspěšného seriálu Most (Bron). Podílel se rovněž na přípravě rozhlasových a televizních pořadů. Miluje psaní, hraní videoher a čas strávený se svou manželkou a třemi dětmi.

Za recenzní výtisk děkujeme Nakladatelství HOST.