recenze-zmizela-v-mlze-michaela-klevisova

Recenze: Michaela Klevisová – Zmizela v mlze

Česká autorka Michaela Klevisová se od roku 1997 věnuje oboru, který vystudovala – je redaktorkou časopisu Cosmopolitan, v němž vede rubriku o knižních novinkách. My však Michaelu Klevisovou známe především jako autorku krimisérie s kriminalistou Josefem Bergmanem. Zmizela v mlze je nejnovějším dílem série a zavede nás za polární kruh.

Život u norského fjordu za polárním kruhem umí být frustrující sám o sobě. Ann-Solveig má však kromě dlouhých polárních nocí a tuhé zimy i starosti poněkud osobnějšího rázu. Její manžel se začíná vybarvovat spíše v temných odstínech nežli v barvách duhy a Ann-Solveig se i s roční dcerkou přestává cítit doma bezpečně. Nejde jen o to, že manžel je grafoman, vyzařuje z něj zkrátka něco zlého. Po poradě s psychosomatičkou Katrin dostává Ann-Solveig jedinou radu – Vaše problémy pramení z žití s manželem, odejděte od něj, dokud je čas. A Ann-Solveig jedná…
Několik měsíců na to přijíždí do oblasti český kriminalista Josef Bergman. Těší se na zasloužený odpočinek při rybaření a příjemnou samotu. V bývalé škole, kde je ubytován u Hildy a její věrné přítelkyně, však neustále naráží na útržky hovoru o zmizelé Ann-Solveig a jejím muži, který nyní žije s mladou brigádnicí Bente. Instinkty kriminalisty Bergman neumlčí ani na dovolené a když je záhy na to nalezena na břehu mrtvola ženy, která ve vesnici po Ann-Solveig vehementně pátrala, pouští se Bergman nenápadně do pátrání na vlastní pěst.

zmizela-v-mlze-michaela-klevisova

Čtenáři, pro něž je Zmizela v mlze prvním setkáním s Michaeou Klevisovou, možná ustanou v údivu, proč česká autorka zasazuje děj románu daleko na sever, když i z českého prostředí lze vyextrahovat dějiště pro kvalitní krimi, nicméně v průběhu četby se údiv bude pomalu vytrácet, až nakonec čtenář s příběhem dokonale splyne.

2016-10-02_1335_001V podání Michaely Klevisové se i klasická severská vražda obejde bez zničujících detailů, proto je autorčina tvorba vhodným začátkem pro čtenáře, kteří jsou v oblasti krimi čerstvými nováčky. Autorka zcela vynechává otázku jak? a plně se soustředí na proč?, což je tahounem celého příběhu. Josef Bergman neúnavně drží stopu jako lovecký pes a díky svým zkušenostem a bystrým instinktům si vede úspěšněji než norská kriminálka.

Přestože je autorčina tendence vybírat si pro českého kriminalistu norskou lokalitu poněkud zvláštní, postupem času se hrany nesouhlasu značně zaoblují, až nakonec čtenář sezná, že Klevisová o severských zemích zřejmě nemálo ví a díky tomu v románu nenarážíme na nejrůznější nepřesnosti, které by působily rušivě. Samotu za polárním kruhem popisuje autorka velmi přesvědčivě, stejně tak běžné strasti polárního života, s nimiž se tamější obyvatelé statečně potýkají.

2016-10-02_1335Osudovou chybou, které se autorka dopustila, je usilovná snaha očernit nejvýraznější postavu románu. Přestože je očividné, že právě takto to autorka zamýšlela, aby odvedla pozornost od skutečného pachatele, tlačí v tomto ohledu na pilu příliš silně a veškeré úsilí tak přichází vniveč. Pakliže je odhalování vraha alfou a omegou krimipříběhu, jedná se u autorky o veliký přešlap, který výrazně narušuje statiku příběhu.

Rovněž tempo příběhu je pomalejší, než je vhodné, a jeho rytmus je značně kolísavý. V románu existují pasáže, které jsou svým charakterem nadbytečné a příběh nijak nedoplňují, a úseky, v nichž napětí přetéká přes okraj, je střídají velmi nelogicky.

Počet postav je zde tak trochu na úkor jejich prostoru. Je samozřejmé, že není v silách autorky věnovat se každému rybáři jednotlivě a zakomponovat do románu jejich psychologický profil, nicméně u postav v popředí románu by se slušelo seznámit je s čtenářem blíže než jen letmým potřesením ruky.

I přes výraznější nedostatky je však román Zmizela v mlze příjemným čtením pro nenáročné publikum, které od detektivky neočekává prudký zvrat a detailně rozpracované charaktery postav a spokojí se s líbivým prostředím a nevtíravým slohem autorky.

Za recenzní výtisk děkujeme Nakladatelství Motto.

Fotografie: Zuzana Panská