recenze-lovkyne-ohne-kalentoft-mons

Recenze: Mons Kallentoft – Lovci ohně

Za uplynulých osm případů nám Malin Forsová i se svými nešvary neoddělitelně přirostla k srdci. Devátý příběh s názvem Lovci ohně nás přenese nejen do švédského lesa, ale i na východ, kde se dozvíme něco o moderním otroctví.

Muž vyvážející kontejnery z luxusní linkopingské čtvrti utrpí zrána těžký šok, když na něj z kontejneru vypadne mrtvola devítiletého chlapce. O den později je město na nohou kvůli kouřovým mračnům valícím se z nedaleké průmyslové oblasti. Záhy se však ukáže, že nehoří jen továrna; v Rydském lese objeví Malin ohořelé tělo mladé filipínky. Nález dvou těl spolu zdánlivě nesouvisí, Malin však spoléhá na svůj dokonalý instinkt a spolu s týmem neúnavně hledá pojítka mezi oběma mrtvými.

V Kataru se hlavní město Dauhá připravuje na velikou fotbalovou událost. Světové fotbalové špičky se obávají o své výkony, které jsou v horkém spalujícím slunci ohroženy. Málokoho zajímá, že pákistánští a filipínští dělníci pracují na výstavbě nákladného stadionu bez nároku na slušnou mzdu čtrnáct hodin denně v nelidských podmínkách. Ve stejné situaci se ocitá i parta pěti srdnatých Filipínců ve Švédsku, kde staví bohatému občanovi přepychový dům. Existuje rovnítko mezi vraždami a zotročováním lidských životů?

2016-10-02_1335_001Přestože se v poslední době roztrhl pytel s romány o uprchlících a jejich těžkém údělu, Lovci ohně poukazují na poněkud odlišnou problematiku. Staví vedle sebe chudé dělníky, kteří možná neměli jinou volbu, než odevzdat své pasy a zcela se poddat zlovůli velké pracovní agentury, a miliardovou fotbalovou unii, která na cestě za dalším ziskem a prchavou slávou nevidí utrpení obyčejných lidí. Skutečnost, že je celý svět slepě stržen sportovní zábavou, vystavěnou z krve a bezmoci, Kallentoft vystihl lépe než kdokoli jiný.

Charakter Malin Forsové se opět posouvá do další úrovně; sledujeme pozvolné smiřování se s definitivním odchodem Tove a jejím posláním, a upevňování vztahu se staronovou láskou Danielem. Oba milenci se rovněž musí vyrovnat s traumaty způsobenými minulým případem a najít k sobě cestu, na níž nemá kontrola, závislost a žárlivost místo. Ostatní postavy se rovněž potýkají se svými démony a procházejí přirozeným vývojem, což sérii dodává nádech domova a pocitu známého.

Dění ve Švédsku a Kataru se protíná ve správném bodě, kdy konečně čtenáři začíná být situace jasná, a Kallentoft postupně a beze spěchu rozkrývá jednotlivé kroky a pohnutky pachatelů. Román se opět neobejde bez monologů mrtvých, které jako obvykle nic neprozrazují, zato příběh ozvláštňují a dodávají mu poetický ráz. Kallentoft tak svým osobitým způsobem poukazuje na fakt, že zločin může vzniknout i z těch nejneuvěřitelnějších příčin.

2018-11-22_1429

2016-10-02_1335Vzhledem k několika dějištím souběžně autor místy ztrácí nit a tím pádem i čtenáře. Je obtížné při takovém počtu postav a motivů udržet ve správných kolejích, proto se na autora zas tolik nezlobíme.

Devátý případ Malin Forsové jen potvrzuje standard celé série a doufáme, že tento zločin nebyl v Linkopingu poslední.

Ještě malá zajímavost! Tvorba obálek si někdy žádá velké osobní oběti. Jaké to jsou zjistíte v Kavárně, za nás palec nahoru :D…

Za recenzní výtisk děkujeme Nakladatelsví HOST.